onsdag 17 februari 2016

Det gröna skåpet

I rensandet av mitt barndomshem tog jag tillvara på en grön gammal skåp med blå glasknoppar. Ett skåp som såg ut så när det kom till oss i min barndom. Det är ett skåp jag hela min uppväxt velat sätta händerna i. Inget prioriterat projekt, men det har funnits en vilja att göra något med det.


Skåpet har jag behållit... med anledning att sätta händerna i det. I början på 90-talet ville jag skrapa av färgen för att plocka fram träfärgen. Sedan fanns en tanke att skrapa och marmorerings måla det. Därefter att måla skåpen vit. 


När man tittar nära på skåpen ser man att den gröna färgen ser tjock ut. Jag vet inte om det är så att man målat över någon annan målning eller om det är en tjock plastfärg som använts. 


På insidan skåpet finns en tunnare vit färg. Kanske har det varit vitt i sitt ursprung? Nu är tanken att jag ska göra något åt skåpen. Frågan är mer hur jag ska ta tillvara på det. Hur tänker du? Vad har du för tips?

15 kommentarer:

  1. Så mysigt skåp ♥ ...
    Personligen hade jag nog skrapat & gjort cabby chicvitt "typ" tror jag
    /Kram

    SvaraRadera
  2. Oj då! Du verkar gilla DIY;-) Alltså tycker jag att du åker till Cramo, hyr en slip eller vad det heter och sätter igång med att få bort all färg både ute och inne. Sedan tittar du runt i rummet där skåpet ska stå och målar det i en färg som passar.

    Men nu ska du få veta vad jag skulle göra med det fina skåpet. Jag skulle ringa runt, kalla in en målare och låta honom göra jobbet. Sedan skulle jag välja antingen orange, lila, eller limegrönt och be honom sprutmåla hela skåpet - olika färger utanpå och inuti. Jag menar har man tummen mitt i handen så... Å penselmålning blir aldrig lika fin som sprutmålning. Dessutom skulle jag välja blank, inte matt färg.

    SvaraRadera

  3. Har inget tips men ser att BP har det... :)

    Kram ❤

    SvaraRadera
  4. Kul med ett skåp som du länge velat ändra lite på! Ta bort färgen med varmluftspistol om det är tjock plastfärg. Slipa, vaxa med antikvax och behåll det trärent om det ser ok ut när du fått bort färgen. Eller måla det i någon färg som passar din inredning. Kanske någon ny knopp för att förändra ytterligare? Om färgen är svår att få bort inuti så kan du ju tapetsera insidan med en fin tapet. Lycka till!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Har inte fler tips än de du redan fått. Onekligen ett charmigt litet skåp och så roligt att äntligen komma igång med ett efterlängtat projekt. Liza

    SvaraRadera
  6. Fint gammalt skåp. Jag hade nog målat det antingen vitt eller svart. Lycka till med jobbet. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det är så fint som det är... jag hade målat det grått, men bara för att jag är helt inne på att måla hela världen grå. Det blir liksom inte vitt och ljust, men inte heller sådär dammsamlande och mörkt som svart... :-)

    SvaraRadera
  8. Ett mycket fint skåp som jag själv inte hade gjort något åt utan behållit som det är.
    Önskar dig en trevlig dag.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Roligt med ett skåp som du minns sedan tidigare. Det ser ut som en tjock plastfärg så försök att få bort den, går nog med varmluftpistol. Jag föreslår att du målar med en kalkfärg, finns många behagliga kulörer att välja på.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Vilket vackert skåp! Jag gillar både mönstret och den petroleumblå färgen. Egentligen tycker jag att man skall vara försiktig att ändra på gamla möbler, men här har ju skåpet redan blivit ommålat åtminstone en gång, så jag skulle nog rösta för att du helt enkelt fixar till det i en kulör du känner för och som passar in i ert hem. Däremot kanske du kan fundera på om det vore en idé att måla skåpet med linoljefärg så får det en vacker, gammaldags "lyster". Kram

    SvaraRadera
  11. Jag skulle låta det vara precis som det är!
    På sin höjd byta knopparna.
    Jättesnyggt!

    SvaraRadera
  12. Jag har lite svårt att få en uppfattning om skåpet genom närbilderna men det fick mig att tänka på andra skåp som jag har sett. Målade i högblanka färger (sprejade) så tog de för sig på ett häftigt sätt. Det blanka framhävde snickeridetaljerna. Gillar hur ditt skåp är nu med en avvikande färg inuti, känn efter om du vill ha det så även när du gjort om det. Hoppas vi får följa de olika stegen med skåpet när du tar dig an det. Vet inte hur du år som person men för mig hade bilden av slutresultatet kunnat förämdrats under processens gång, man ser något nytt när den gamla färgen är borta, man får syn på saker som skulle passa så bra på skåpet bara färgen passade osv osv.

    SvaraRadera
  13. Så roligt att ha kvar en gammal möbel från när man var barn. Jag hade nog försökt ta bort den tjocka färgen och sen efter det funderat på vad jag ville göra så det passade in i inredningen. Kram

    SvaraRadera
  14. Vilket underbart minne :)
    Jag tycker den är fin som den är, jag vill gärna behålla det gamla även om det så är gammal färg :)
    Hoppas du får något bra tips :)
    Hoppas allt är bra med dig och att du får en riktigt mysig fredagskväll!
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  15. Jag säger som några andra - låt det vara! Tycker att det berättar en historia med sitt tjocka färglager. Ett udda och spännande skåp!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥