torsdag 4 februari 2016

En liten Blåöga

Jag fick frågan för ett tag sedan hur Blåöga mår. Tänkte att det kanske är fler som funderar och vill ha en uppdatering. Blåöga är speciell. Mycket beroende på hans unika uttryck med sitt blå öga och att han också är döv. All kommunikation sker med handkommandon och kroppsspråk. Ofta blir det en förvånad reaktion när jag berättar det. Att kommunicera med sin hund med handtecken är ingenting som en hund tycker är konstigt. Hundar kommunicerar till största delen med kroppsspråk. Blåöga blir oftast väldigt glad när vi ska göra något och kollar noga vilka kommandon han får.

Blåöga som valp

Nu när det är vinter mår Blåöga riktigt bra. De sista somrarna är det när värmen kommer på våren och sommaren som det blir kritiskt. Han har förtjockningar i bland annat halsen och luftrören. Det gör att när det blir varmt och/eller när han blir andfådd så blir det trängre i luftrören. När det blir som värst får han svårt att andas. Med hjälp av fantastisk veterinär mår han idag mycket bättre än tidigare. Fortfarande vet jag att till våren kommer svårigheter igen. Frågan är bara hur stora det blir. Det får dock framtiden utvisa. Nu gläds jag i massor över den glada hund som älskar att vara ute och busa i snön.

18 kommentarer:

  1. Naw,sötis Blåöga ♥ ....
    /Noooospuss

    SvaraRadera

  2. Blåöga är så vacker och väldigt speciell. Tror faktiskt man kan kommunicera lika bra med kroppsspråk till djuren.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  3. Men lägg av så söt! Häftigt med en döv hund. Själv har jag en som är blind. Folk brukar titta lite konstigt när vi är ute och går eftersom jag låter hela tiden. Hon har koppel men jag pratar med henne, talar om vart jag är, säger saker som: kant, trapp, stolpe, stopp osv. Allt för att underlätta och promenaderna ska bli lugna för henne. Kram

    SvaraRadera

  4. Blåöga är så vacker och väldigt speciell. Tror faktiskt man kan kommunicera lika bra med kroppsspråk till djuren.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  5. Åh så fin han är lilla Blåöga ;))...tänk att det inte bara är människor som kan vara döva....ni få ha det så bra ;))
    Kramis bia

    SvaraRadera
  6. Denna unika lilla kille alltså!
    Så söt så att hjärtat smälter.

    Blir glad av att läsa att han mår bra den här tiden.
    När man har fyrbenta vänner som har sina saker att kämpa med så får man liksom njuta av stunderna på ett speciellt sätt.

    Kram till dig och en extra klapp till Blåöga

    SvaraRadera
  7. så fin... ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
  8. Vackra fina Blåöga... <3 Skönt att höra att han mår bra nu på vintern och jag håller alla tummar för att våren blir lindrig för honom. Kramar

    SvaraRadera
  9. Fina Blåöga!❤
    Skönt för honom att han får må bra på vintern ändå. Men det gör ont i hjärtat att veta att du oroar dig och att han kommer må sämre av den årstid som är den finaste! Vilken tur att ni har en så fantastisk veterinär ändå!
    Önskar dig den finaste helgen vännen.
    Stor kram till dig och de dina! ❤

    SvaraRadera
  10. Lilla fina Blåöga! Så söt han var som valp också!
    Har han alltid varit döv eller har det kommit senare? Skönt att han kan få må bra när det är vinter. Vi får hoppas att våren och sommaren inte blir alltför besvärlig för honom.

    Kram till er!
    Agneta

    SvaraRadera
  11. Det gör du rätt i som gläds över att han mår bra i vintern! Vad om kommer sen får ni ta då .....
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Åå jag smälter ! Vad fin han är lilla Blåöga ! <3 Hoppas han får fortsätta att måt bra ett bra tag till <3
    Sänder många blöta pussar till Blåöga !
    En trevlig helg önskar jag er !
    KramKram

    SvaraRadera
  13. Vilken söt liten sak! Har aldrig sett en hund med två olika ögonfärger. Kan bara komma på David Bowie som hade det, å han var ju ingen hund;-) Eftersom jag är hundrädd är jag inte så insatt i "hundspråk", men på tv7 finns ju ett program "Mannen som pratar med hundar", å han pratar uteslutande med hunderna genom kroppsspråk.

    Hoppas att Blåöga får hjälp av veterinären även den här våren/sommaren.

    SvaraRadera
  14. Så fin han är.... Så himla söt :)
    Finns väl inget härligare än en djur kärlek och trofasthet :)
    Hoppas du har en fin fredagskväll.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  15. Så härligt att Blåöga mår bra. Hoppas detta består. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  16. Så skönt att han mår bra nu :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥