fredag 26 februari 2016

Favoritfärg

När jag tänker på vilka färger som funnits med mig mest ser jag färgen rött. Röda färger i olika nyanser. Även i mjukare nyans som rosa. Idag är temat hos Helena och Blommig fredag just det här med favoritfärg.

Röd pelargon

Inför temat har jag funderat lite över att färger har varierat. Den röda färgen finns alltid, men att andra färger ligger varmt om hjärtat. 

Pelargon Tip top med sina vackra lila nyanser mot det gröna bladverket.

En sommarkombination som jag aldrig ledsnar på är syrenlila tillsammans med ljusolivgrön nyans. Den får mig att tänka på den syrénberså som fanns i min mormors barndomshem. Dofterna, färgerna och lummigheten. Färger som idag återspeglas i mitt badrum. 

Rosa rosenmönster i gardiner och i krukan med mårbackapelargon

Ett mönster som också är återkommande är rosenmönster. Rosor i mjuka rosa nyanser. Gardiner, porslin och andra detaljer. Mönstret och färgerna som ger känslan av att plocka in trädgården i sovrummet.


En färg som smugit sig in de sista åren är blått. En helt ny färg hos mig. Spännande det där med hur färger kan göra entré på ett obemärkt sett. Omedvetet och påtagligt. 

Pelargon Voodoo

Bland alla färger och nyanser i palettens färgskala är ändå den färg som tilltalar mig mest den mörkt djupröda färgen som pelargon Voodoo har. En färg så intensiv och kreativ. 

24 kommentarer:

  1. Waooooo underbart vackert ♡ ...
    /Kram fina du & ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. Mycket vackra bilder! Alla har nog sin favoritfärg och det är svårt att förklara vad det är som gör att man fastnar för en viss färg. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Så flotte pelargonia du har! Mårbacka er en nydelig pelargonia, og den har jeg hatt mange ganger :)

    God helg!

    SvaraRadera
  4. Rött är en kraftig och härlig färg..kärlekens färg ;))..gillar också rött i lagom mängd ;))..idag skiner solen på snön vi fick i går...det glimmar och gnistrar och vårljuset har kommit tillbaka...såå härligt!...man får njuta idag...tids nog kommer slask och plusgrader...ha en fin helg !
    Kram

    SvaraRadera
  5. Rött är en kraftig och härlig färg..kärlekens färg ;))..gillar också rött i lagom mängd ;))..idag skiner solen på snön vi fick i går...det glimmar och gnistrar och vårljuset har kommit tillbaka...såå härligt!...man får njuta idag...tids nog kommer slask och plusgrader...ha en fin helg !
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vackert... Lutar också alltid mer åt rött än till exempel blått. Och rosa, ja, där finns många ljuvliga nyanser.
    Fin fredag till dej!

    SvaraRadera
  7. Jag blev sittandes ett bra tag med att bara titta på dina vackra blomsterbilder. Åh, vad jag önskar att våren skyndar sig på så att det börjar växa och bli grönt igen!
    Hoppas du får en riktigt fin helg! Kram

    SvaraRadera

  8. Nu fick jag sommarkänslor när jag kom in hit.... :)

    Fredagskram ♥

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder! Nu längtar man verkligen efter vår och värme! Skulle jag ha gissat på din favoritfärg hade jag gissat vitt och pasteller :)
    Ha en jättefin helg! Kram

    SvaraRadera
  10. Nydelige bilder og fine fargenyanser!

    SvaraRadera
  11. Den röda färgen har alltid varit min favorit och även rosa. Däremot klarar jag inte grönt varken i inredning eller klädsel.
    Dina bilder är vackra!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Här är vi totalt olika du och jag. Ogillar rött och avskyr rosa. Men en sak jag håller helt med dig om är att syrener är de bästa blommorna som finns. Deras doft är ljuvlig och jag norpar alltid några kvistar någonstans och ställer i en vas på köksbordet. Å då bryr jag mig mindre om färgen, för jag har valt att kalla färgen för cerise (rödviolett alltså). Å violett är jag en av mina tre favofärger:-)

    SvaraRadera
  13. Pelargonen på den första bilden var helt fantastiskt vacker!
    /Kitty

    SvaraRadera
  14. Härliga favoritfärger och vackra bilder. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Så härligt med blommande pelargoner! Mina börjar få små ljusgröna blad nu efter vintervilan och hård nerklippning. Sen när de blommar igen så är det mest rosa, någon vit och någon röd. Fina allihop!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  16. Underbart!
    Jag började längta. Efter blommande blommor, varm luft och fågelkvitter.

    Fin dag till dig / Kram Hannis

    SvaraRadera
  17. Både färgen och pelargonen 'Voodoo' är läcker. Tyvärr tror jag att de flesta av mina pelargoner gått bort i vinter...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  18. Pelargoner och jag trivs sisådär. Viljan är god men tycks sakna förmåga att få dem fina. Som tur är tar jag en promenad till Bergabackens pelargoner då och då och där kan jag fylla upp sinnet ordentligt.
    Behändigt nära.
    /Anette

    SvaraRadera
  19. Fastnade för (hm i) den första bilden, så fint! Ja, och den sista, vilken underbar nyans!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  20. Underbara bilder på blommor som verkligen får mig att längta ännu mera efter vår och sommar :)
    Hoppas du har en mysig kväll.
    Varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
  21. Jeh liker godt rødt på klærne og som blikkfang. Jeg digger mine røde sko og elsker vår nye røde bil:)

    SvaraRadera
  22. Känner igen det där med en färg som smyger sig in... här dyker plötsligt en grönblå ton upp i olika nyanser från mörk petrol till lite ljusare. Jag betraktar häpet och undrar hur det gick till...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  23. Jag har precis dammat av mina Pelargonior och ska försöka få fart på dem. Det är mäktiga blommor i krukorna sen i Juli men den skira blomman på fönsterbänken i Mars säger mer, tycker jag. Den sista mörka blomman i din bildserie tyckte jag väldigt mycket om.
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥