fredag 12 februari 2016

Kärlek till årstiderna

På vintern när det är som kallast och snöstormen yr kan känslan lätt bli en längtan till våren. Samtidigt är jag glad att jag bor där årstiderna är påtagliga och olika. I dagens tema kärlek i Blommig fredag bestämde jag mig för kärleken till de norrländska årstiderna. Med äppelträd som utgångspunkt. För visst är det så att även om någon årstid är favorit så finns det så mycket vackert att greppa tag i och njuta av under andra årstider.

Äppelträd på våren

Tidig sommar

Sensommar

Höst

Vinter

Frukt - denna fantastiska förökningsknopp. Naturens kärleksgåva. Fruktens mognadsprocess under sommaren. Höstens fallfrukten som så småningom sprider sina frön. Under vintern, i sin vilofas, laddar fröet inför vårens kraftansträngning. Med vårens solstrålar greppa tag i marken med den lilla grodden och spränga sig upp ur jorden som en tvåhjärtbladig liten planta. Två små hjärtformade blad som några år senare vuxit sig till ett äppelträd vars rötter fäster stadigt i marken och på hösten ger nya kärleksgåvor.

Kärleken är en frukt som kan skördas vid alla årstider, och som alltid finns inom räckhåll för alla. /Moder Teresa


Vill du se andras tolkningar av temat Kärlek i Blommig fredag kan du titta in hos Bland rosor och bladlöss.

 

33 kommentarer:

  1. Ja, visst har de alla något att ge och man vill så innerligt gärna se det fina hos var och en. Men det är svårt att komma ifrån att tiden mitt i äppelblom nästan känns lite väsensfylld.
    Vackra foton och fint citat, det tänker jag ta med mig.
    Önskar dig en riktigt härlig helg.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Waooo fantastiskt vackra Foton ❤️ ....
    Här älskar vi alla årstider men...lite mer Höst hihi

    /Kram goa du!

    SvaraRadera
  3. Fint tolkat i ord och bild. Man får nästan rysningar när man tänker på naturens magiska kraft.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig till 100 %. Hur mycket älskar man inte ett äppleträd året runt. I år älskar vi dessutom äpplena mer än vanligt. För de ligger där i brödbackarna i garaget och är lika släta ,fina och goda som i höstas. Och nu längtar jag efter äppleblomningen. Inget annat träd slår den.
    Ha en mysig Alla hjärtans dag.
    Kram Eva

    SvaraRadera

  5. Underbara bilder på naturens magiska kraft...

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder, och en fin tolkning.
    Ha en trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  7. Så fin tolkning! Ja, det er godt at årstidene skifter, for ellers hadde det blitt litt kjedelig. Vakre bilder!

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Vilka fina årstidsbilder!
    Visst går kärleken att skörda året om men den kräver precis som frukten skötsel och omvårdnad :)
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  9. Heisann! Herlig serie med bilder av epler i hver årstid - ha go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  10. Så fint tolkat! Själv håller jag mig med kärlek till vår, sommar och höst. Vintrarna överlåter jag till andra att älska.....
    Trevlig helg!
    Susie

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder på årstider att längta till!

    SvaraRadera
  12. Ja det är något särskilt med dessa årstider. varje har sin egencharm. Fin tolkning. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  13. Ja det är något särskilt med dessa årstider. varje har sin egencharm. Fin tolkning. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  14. Här njuter jag i fulla drag av bild 1-3. Otroligt vackert och så bra fotat!

    Fallfrukter brukar ju innehålla maskar, så nej, inte riktigt min grej där;-)

    SvaraRadera
  15. Håller helt med Dig det är så härligt med våra årstider och Kärlek det finns det massor av i trädgården eller i naturen som vi får njuta av på många olika sätt.Fina bilder på Äppelträdet mycket sommarkänsla i de bilderna.Ha en bra helg/Margareta

    SvaraRadera
  16. Vilka underbara äppelbilder! Jag älskar också att följa årstiderna genom äppelträd och trädgårdsblommor.
    Hoppas du får en riktigt fin helg! Kram

    SvaraRadera
  17. Vilken vacker tolkning och vackert citat. Ett citat som var nytt för mig men det kommer jag ta med mig. Tack för dina vackra bilder och ord :)
    Önskar dig en skön helg

    SvaraRadera
  18. Vackert med fruktblommor! Jag är en sån som tycker om det som det är just för tillfället, jag längtar sällan till något annat. Tids nog kommer det....men sen jag började blogga har jag lärt mig längta lite mer!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. Det var en fin tolkning av Kärlek! Just nu har jag en äppelkvist inne om snart slår ut sina vackra blommor.
    Jag älskar hösten allra mest och även denna tiden som jag kallar förvår. Den riktiga våren är stressig och har många krav både på jobbet och hemma. På hösten däremot faller allt till ro och det är tid för njutning.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Vilken kärleksförklaring till årstiderna och äppelträdet! Jättefina bilder! Tycker det är så fantastiskt med våra svenska årstider. Ju äldre jag blivit ju mer uppskattar jag alla årstider. Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  21. Äppelblom...hur underbart är inte det!
    Jag längtar som besatt efter tiden när det börjar blomma igen.
    Men idag när snön kom tillbaka tyckte jag det var så vackert.
    När snön lade sig som ett vilotäcke över naturen.
    Gnistrande på något sätt!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  22. Jag gillar också årstidernas olika charm som vi har här i södra Norrland.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  23. Vilken underbar tolkning. Här trodde jag våren var på väg. Men vaknade till ett tunt snötäcke. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  24. En underbar tolkning v temat.
    Jag önskar dig en helt underbar helg!!

    SvaraRadera
  25. Åh så fint och klokt om kärlek! Vackra bilder därtill. Ett härligt inlägg som jag tackar för.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  26. Det var en fin tolkning av temaet! Det er bra at vi har så ulike årsider slik at vi kan sette ekstra pris på de enkelte sesongene.

    SvaraRadera
  27. Vi her heldige her i norden som har sånne sterke årstider. Jeg har virkelig lært å sette pris på det. Vakre ord og bilder hos deg. Tenk, snart er våren her. At den finnes, gjør at vi har noe å glede oss til å kjenne kjærlighet for.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  28. En mycket bra tolkning på temat! Och jag håller med till 100%. Jag skulle aldrig vilja vara utan årstiderna. Tänk att aldrig få längta till vår och sommar. Fint också att följa äpplet vandring genom årstiderna. Och tack för tipset på pelargonen Voodoo. Googlade och såg att det är en unikpelargon. Då kan jag tipsa om en annan röd pelargon, Garnet Rosebud. Den är inte så stor men blommorna är mörkt, mörkt röda. Jag har den inte längre men ska försöka få tag på den igen.

    Önskar dig en fin söndag!
    /Anita

    Önskar dig en fin söndag!
    /Anita

    Önskar dig en fin söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  29. Oj vad hände? Jag skrev sluthälsningen en gång och det blev tre. Men då får du ju en extra fin söndag :)

    SvaraRadera
  30. Vilket fint och tänkvärt bidrag. Håller med, vill inte vara utan årstiderna och äpplen och kärlek heller.
    Hälsar
    Birgitta

    SvaraRadera
  31. Vilket fint och tänkvärt bidrag. Håller med, vill inte vara utan årstiderna och äpplen och kärlek heller.
    Hälsar
    Birgitta

    SvaraRadera
  32. Ett ljuvligt kärleksfullt inlägg som påminner mig om att sluta gnälla över vintern och istället vara glad över att jag alls får uppleva den.

    Skulle kanske bara önska att sommaren var lite längre ... om jag viskar tyst för mig själv ...

    SvaraRadera
  33. Så fin tolkning! Jag älskar äppelträd och när de blommar vill jag sitta vid dom hela tiden eftersom man vet att det går så fort över.
    Ha det bäst!
    Kram
    Hélena

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥