fredag 19 februari 2016

Livet utan internet

Vad händer när man blir utan internet? Livet känns plötsligt konstigt. Märkligt det där hur van man har blivit av att vara uppkopplad. Nu är nätet tillbaka och livet återgått till det "normala". :-)

Suddigt foto på gammal akvarell på en av mina hundar som inte finns längre.

Vad gör man en kväll när man inte har internet? Jo, man åker på akvarellkurs. För ett tag sedan fick jag i en önskan här på bloggen om att få se vad jag målar. Det känns lite tudelat att visa... Känner mig inte riktigt bekväm med det. Målandet har gått i perioder i mitt liv. Många gånger med flerårslånga pausar. Oftast väldigt detaljerade akvareller. 

En liten bit av en stor akvarell målad i för mig i en friare teknik

För något år sedan anmälde jag mig till min första akvarellkurs. Otroligt lärorikt att hos denna konstnär släppa allt det detaljerade och arbeta på ett helt annat sätt. I sommar tänker jag söka redan på mitt gamla staffli och ställa ut det i trädgården. Kanske blir det något, kanske inte...

18 kommentarer:


  1. Har haft en hund som var väldigt lik din men min var blandras. .
    Fin målning. Kvällskram ❤

    SvaraRadera
  2. Akvarell är så roligt...nu belv jag sugen på att ta fram penslarna igen! Underbara bilder du visar!
    Kram till dig från Titti

    SvaraRadera
  3. Hej Helena!
    Ja du, tänker på penslarna och färgerna nästan varje dag, och så tar jag en tur med kameran...
    Så är det.
    Så kanske...Papper finns och färger med...
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Det skulle kännas konstigt utan internet... Hur skulle det gå :)
    Hoppas du har en mysig kväll.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Utan internet är man handikappad, så är det bara. Bra att du hittade ett alternativ till "internet-döden".

    Om du gillar akvarell eller annan konst ska du absolut kika in här för att få ännu mera inspiration: http://umjart.blogspot.se/.

    Den tjejen är helt fantastisk och borde vara ditt "stuk":-)

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara målningar. Vad du är duktig. Härligt du har internet igen. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. ibland får vårt wifi spel och vi är kanske utan nåt dygn. Då kan vi ju ändå surfa på vår pott på telefonerna, men just det där att hänga framför favvoserien på viaplay eller se det där avsnittet av På spåret när jag hade tänkt funkar ju inte. Lite, eller mycket, nojig blir man allt...
    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
  8. Jag har konstnärliga syskon och det finns fuktiga hantverkare bakåt i släkten. Jag trodde inte jag hade någon ådra länkad till mej då jag är usel på att rita och teckna. Sen gick det upp för mej att som Hundfrisör behövs en hel del konst- seende och känsla. Men jag skulle vilja kunna rita och leka med färger. Drömmer om ett eget större alster på en vägg i mitt hem. Men det kanske finns där? Att jag bara ska våga locka fram det.
    /P

    SvaraRadera
  9. Åh,så vackra Akvareller ❤ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  10. Känner igen det där med skapandet. Man längtar hela tiden men får inte riktigt till det att sätta igång. Ibland mlar kjag lite på sommaren när jag sitter i lugn o ro i mitt lusthus. Målade med olja på 80-talet och känner lust till det ibland, annars blir det akvarell helt enkelt för det är lättare att ta fram. Jättefina bilder du visar. Förstår inte vad det är för Jante som gör att man inte vill visa det man gör. De du gjort är ju superfina!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Modigt att lägga ut bilder på dina målningar även då du inte känner dig bekväm med det. Konst är spännande. Skaparen och konsumenten tänker kanske inte alls lika - men det ger båda något ändå :)
    Fastnar speciellt för färgerna i bild två. Varm. sådana jag skulle vilja svepa in mig i och värma mig med!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  12. Jättefina målningar! Inget att skämmas för alls... Jaadu ibland önskar man att aldrig internet funnes,så mycket annat som man skulle gjort då:) Hoppas du får en fin lördag ♥ Gunilla

    SvaraRadera
  13. Vad duktig du är att måla. Häftiga tavlor båda. Så roligt det är att gå på kurs. Då struntar man i Internet gärna.
    Ha en skön helg. Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Skönt att höra att du fått tillbaka ditt internet! Man blir så kringskuren utan det.
    Jätteroligt att få se dina fina akvareller också! Vad bra du är!! Själv tycker jag att det är supersvårt och får inte till något alls, men du har ju lyckats fånga din hunds blick så fint och kvinnoansiktet har så vackra färger.
    Ha en härlig lördagkväll! Kram

    SvaraRadera
  15. Vilka olika stilar men ändå med samma sköna närvarokänsla. Kul att få ta del av det du målar.

    Och detta internet... jag håller på att lägga ned surfandet på lokaltrafiken, stör mig så på att jag utan att tänka drog fram mobilen utan att ens veta vad jag skulle kolla på. I början kändes det väldigt frustrerande, nu lite mer som hjärnvila även om det kliar i fingrarna ibland.

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att få se! Du har talang! Gillar porträttet med alla härliga färger bäst, jättesnyggt!
    Ja man blir väldigt handikappad utan internet, men då kan man ju göra sånt man annars kanske inte hade gjort. Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  17. Att låta andra ta del av det man skapar är att lite lämna ut sig själv. Man vill gärna vara trygg med att de som får äran förvaltar den väl. Så känner jag det och bitvis får man jobba på självkänslan. Verkligen mycket fina akvareller. Tack Helena.

    SvaraRadera
  18. Åh, jag älskar akvarell och önskar att jag kunde måla! Tackolov har jag både dotter och pappa som är kunniga och duktiga. Jag gillar det jag ser här hos dig också, tack för att du tog mod till dig!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥