torsdag 11 februari 2016

Projekt rödvitt porslin

För ett tag sedan köpte jag en kaffekopp på rea. Den sista koppen som fanns kvar. Inte på loppis som oftast. Det blev en kopp med rosaröda blommor som jag verkligen älskar att dricka kaffe och te ur. Behaglig att greppa tag i och drycken håller sig varm länge.

Dagens kaka till kaffet

Blommiga assietter det har jag, men egentligen ingenting annat som går i de röda färgerna. Rosenmönster är i vanliga fall ett återkommande mönster hos mig och har alltid varit. Ibland blir jag full i skratt över hur lika rosenmönstret är på kuddar, gardiner, assietter. Rosaröda rosor. 


Tidigare sommar har jag haft projekt att samla på mig blåvitt porslin genom att besöka loppisar. Förra sommaren besökte jag en sommarauktion och kom hem med en servis i blåvitt. En roligt upplevelse. Medan jag samlade blåvitt porslin började också en kärlek för Gröna Anna visa sig. 

Dagens eftermiddagskaffe

Det här sommarprojektet att hitta rödvitt porslin blir nog i mindre skala. Porslinet ska ju rymmas någonstans. ;-) Blomkrukor är återkommande varje sommar, men det är trevligt med ett annat litet projekt. Har du något loppisprojekt som du planerar i sommar?

9 kommentarer:

  1. Vilken vacker kopp, rogivande mönster. Själv håller jag på och handlar små frukostskålar, är nu uppe i två stycken. Mina gamla har spruckit och gått hädan allt eftersom efter många års trogen tjänst.

    SvaraRadera
  2. Gillar du blommiga serviser av alla de slag kan jag rekommendera en resa til England och en loppis/auktion där. Det vimlar av blommiga serviser där nämligen.

    Har nog aldrig haft ett loppisprojekt faktiskt, trots att vi besöker loppisar gärna och ofta. Men samlade ett tag gamla strykjärn och hyvlar som jag sedan sålde. Sen köpte jag faktiskt tre gamla vågar också. Men som du säger, man måste ju ha plats för grejerna också...

    SvaraRadera
  3. Ha ha känner igen det där! Jag köper oftast bara EN mugg för att jag gillar den och sen har man 35 andra favoritmuggar i olika mönster i skåpet...ha ha, ja det kallas väl samlande :)
    Ha en fin kväll!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så söt kopp...jag samlar lite på udda koppar ;))..så fint du gjort där på bordet.
    Eftersom jag har en egen liten loppis på gården, så försöker jag att inte köpa på mej så mycket...det bästa är alltså att inte besöka loppisar....men det är svårt, hihi...ska öppna min loppis igen i april/maj...
    Ha det gott !
    Bia

    SvaraRadera
  5. Visst är det trist att man inte kan köpa allt porslin och alla fina serviser man hittar? Det finns ju så mycket fint och inte kostar det mycket heller. Platsbristen spelar ju också in.
    Det jag spanar extra efter på loppisar just nu är glaskaraffer med en propp i glas också. Den får inte ha plastgäng som många nyare karaffer har, äkta vara ska det vara! Det är kul att ha något särskilt som man kan leta efter på loppisrundorna!
    Trevlig helg!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  6. Men vad gör du med allt poslin? Jag har en förkärlek för glas. Men jag får verkligen lägga band på mig. Hinner man inte använda dem har man ju ingen nytta av dem.
    Jag såg en gång någon som odlat blommor i koppar. De hade borrat hål i botten så att blommorna fick syre. Men koppar är ju så små. I te ens de största te-koppar skulle räcka för mina blommor. Annars var idén väldigt söt.
    /P

    SvaraRadera
  7. Det är härligt att en liten sak som en vacker kopp, eller en bukett tulpaner, kan förgylla vår vardag :) Det är livskvalitet!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin kopp! Jag brukar hålla utkik efter bakattiraljer på loppis, för de kan ofta både vara av god kvalitet och till ett lågt pris. Sedan är jag tyvärr lite för svag för loppisporslin och kan falla för udda koppar och fat fast än jag kanske redan har så att det räcker... =) Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥