söndag 14 februari 2016

Rosor - Hållbar livsstil v. 6

Idag börjar jag med att säga - stor kram till dig denna alla hjärtans dag och sista dagen på vänliga veckan. Fram och tillbaka har tankarna gått om jag ska lägga ner utmaningen Hållbar livsstil eller fortsätta. Tankarna har också vandrat fram och tillbaka innehåll i dagens inlägg. Det fanns så många spår att välja. Det svåra är att inte göra inlägg som ger pekpinnar. Det är inte det som är tanken. I valet och kvalet blir det en tråd från ett gammalt inlägg om rosor som jag gjorde på min förra blogg. Och kom ihåg - det här inlägget är inte en pekpinne utan ett inlägg där jag vill lyfta den kommersiella baksidan av den vackra dagen i kärlekens tecken, Alla hjärtans dag.

Tanken med en dag i kärlekens tecken är fin. Idag möts vi mycket av det aviga, jantelagen och det hårda att det känns extra fint att lyfta fram det varma och positiva. Uppskattning behöver vi, värme och mänskliga möten också. Varm kärlek till dig! 

Amor Vincit Omnia - Kärleken övervinner allt

I tidningen Norran publicerades för något år sedan en artikel Plantera ett träd istället som lyfter baksidan med Alla hjärtans dag ur ett miljöhänseende, om usla arbetsförhållanden och utsatthet. Om en procent av alla rosor på Alla hjärtans dag ersattes med ett träd skulle det i Afrika varje år innebära 50 000 nya träd. Tänker man ur en klimataspekt, att varje människa idag behöver närmare 400 träd för att kompensera de koldioxidutsläpp vi tillför naturen, vore det en mer övergripande kärleksförklaring till alla människor att ge bort ett träd istället. 


Samtidigt är odlingen av rosor en viktig inkomstkälla i många länder och till största delen kvinnor som arbetar med odlingarna enligt Fairtrade. Arbetsförhållandena vid dessa rosodlingar innebär usla löner, långa arbetsdagar, otrygga arbetsförhållanden och där de som arbetar utsätts för farliga kemikalier som också är skadliga för miljön. Rosor är ljuvliga och underbara att få. Jag älskar rosor. Men ju mer jag lärt mig om blommor desto mer försöker jag välja med omsorg. Någonstans kanske mitt val av bukett kan hjälpa någon till bättre livsvillkor. Global kärlek.

Vill du vara med i bloggutmaningen Hållbar livsstil? Välkommen att länka ditt bidrag genom att klicka på den blå rutan nedan.








17 kommentarer:

  1. Global kärlek...det gillar jag.
    Det finns mycket bakom det säljande som ibland glöms bort.
    En hel kedja som påverkas.

    Vad är det som gör att du funderar på att lägga ner eller inte?
    Även om det inte är många som deltar så tycker jag att den är bra!
    Just för att det väcker nya ideér om hållbarhet, får en att tänka till.
    Alla kan vi göra något för att skapa ett bättre levnadsklimat.

    Kram till dig!
    Ps. Tack för fina ord om nya layouten också.
    Tror att det var bara du som såg det=))

    SvaraRadera
  2. Även om jag inte är med i din utmaning gillar jag att läsa dina inlägg om det. De är så kloka och tänkvärda. Ha en fin alla hjärtans dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Detta *gillas ❤️ ....
    Stor Kram fina du!

    SvaraRadera
  4. Som vanligt kloka tänk av dig! Ha en fin söndag i kärlekens tecken oavsett hur du firar den!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg!! Tack för din titt o kommentar hos mig;) Gunilla

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg!! Tack för din titt o kommentar hos mig;) Gunilla

    SvaraRadera
  7. Du gör ett fantastiskt inlägg som alltid med hållbar utveckling. Jag tycker inte att man ser någon pekpinne på mils avstånd utan bara bra fakta kring hur det faktiskt förhåller sig och ett tips på ett alternativ för att göra världen bättre. Tänk att få ett planterat träd istället för rosor - så otroligt värdefullt och snacka om en present som räcker länge...
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Alltså det är din blogg, å då kan du skriva precis vad du vill och vad du känner för. Nu förstår jag inte hur dina inlägg om hållbarhet eller speciellt det här inlägget ger pekpinnar, det är ju fakta du lägger fram så...

    Å om du hade befunnit dig i Täby Centrum igår så hade du fått ett bevis på hur bra och rätt det du skriver är. Där delade nämligen en blomsterbutik ut gratis rosor till alla som ville ha. Å det var just det - ALLA ställde sig i kö, inklusive barn, som sedan bara slängde rosen i närmaste papperskorg respektive på golvet...

    Jag är varken en fan av rosor eller tulpaner för den delen. Jag gillar mest "buketter" av vilda sommarblommor som jag inte ens vet vad de heter. Det tycker jag är vackert och fint. Men det är jag det;-)

    SvaraRadera
  9. Det är svårt det där... jag hade gärna gett bort ett träd, det är ju en jättebra idé. Mina barn fick varsin tröja och det kan man ju fundera på var den är tillverkad och under vilka förhållanden. Svårt med alla dessa val...
    Ha en fin fortsättning på hjärtandagen, och kram!

    SvaraRadera
  10. Jag tar inte dina ord som pekpinnar, utan som tänkvärda ord som vi alla behöver ta till oss!
    Här blev det inga rosor, utan jag köpte Alla Hjärtandags paket hos Unicef! (https://unicef.se/gavoshop/262-alla-hjartans-dag-paket)! Plantera ett träd låter ju också mycket klokt!
    Hoppas du har en riktigt varm och fin Alla Hjärtansdag!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  11. Du har väl aldrig kommit med pekpinnar? SÅ har då jag inte tänkt på det. Om någon tar dina ord som det så säger det mer om dem än om dig. Så DET så! Jag njuter av dina kloka in lägg och tar till mig något nytt varje gång - nyttigt och roligt!
    Här blev det inga rosor idag - det blev tulpaner, bok och choklad - olika till oss alla :) Lite som "don efter person"!
    Önskar dig en fin söndagskväll - och jag, personligen, hoppas du inte slutar med dina fina inlägg om hållbar livsstil!

    SvaraRadera
  12. Vilka tänkbara rader! Inte ser jag dem som pekpinnar, snarare som upplysning och nog behöver vi påminnelser ständigt om vad vi kan göra för att lämna en bättre jord till våra barn?!
    5 miljoner rosor bara i Sverige!!! Tänk då hur många som ges bort i USA? Hur många träd det kunde bli istället? Tanken svindlar ...

    SvaraRadera
  13. Du berättar i din blogg mycket som man inte tänker på, den öppnar ögonen.
    Jag älskar rosor men jag tycker de är vackrast ute i min trädgård, jag köper inte rosor särskilt ofta.
    Hjärtekram till dig!
    Eva

    SvaraRadera
  14. Ett klokt och fint inlägg om vad som känns viktigt. Det är bra att tänka efter vad man värdesätter.

    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Vore tråkigt om du slutade med hållbar utvecklings utmaningen. Ett tips är att ha den några gånger om året eller en gång i månaden och ha längre tid som man kan lämna in sina bidrag. Kanske ett tema i temat?
    Det har inspirerat mig att ta tag i mina gamla funderingar, som jag skrivit om förut och vidare utveckla dem. Ha det gott kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har funderat lite på det där med tema. :-) Får fundera vidare. Kram

      Radera
  16. Såklart du ska fortsätta, det är så viktigt. Och det är roligt att läsa alla andras inlägg. Känns inte alls som pekpinnar utan mer som om man lär sig mer. Sen väljer ju var och en vad man vill anamma.
    Kan hålla med om att Alla Hjärtans Dag har blivit lite för kommersiell. Det är ju kärlek och vänskap som det ursprungligen handlar om. Och dessutom borde man visa sin kärlek alla dagar om året.
    Bra att kvinnorna får anständiga jobb i och med rosorna!
    Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥