måndag 29 februari 2016

Rulltårtsklassiker och tacksamhet

Ibland dyker det upp en och annan klassiker bland alla nya recept och varianter på gamla. Som hembakt rulltårta med vilda bär och grädde. För mig en bortglömd efterrätt. Här i helgen gjorde den åter entré när jag i helgen blev bjuden på denna klassiker. På bordet hade den gjorts i många varianter. Vanlig på ägg och vetemjöl, glutenfri och laktosfri med ägg, vetemjölsbaserad utan ägg....

Vildhallon och hjortron

Klassiskt recept på rulltårta:
2 dl strösocker och 3 ägg vispas tills det är vitt och poröst. 2 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver blandas och röres försiktigt ner växelvis med 0,5 dl mjölk (här kan man välja laktosfri mjölk om man vill). Smeten bres ut på bakpappersklädd plåt och gräddas ca 4-6 minuter i 225-250 graders värme. 

Glutenfritt alternativ (här hittar du originalreceptet)
2 dl strösocker och 4 ägg vispas tills det är vitt och poröst. Blanda 3 dl mandelmjöl (120 g) med 1 msk potatismjöl och 1 tsk bakpulver. Blanda samman allt och bred ut på bakpappersklädd plåt. Grädda sedan i ca 5 min i 225 grader.

Rulltårta utan ägg (här hittar du originalreceptet)
Blanda samman de torra ingredienserna - 3 dl vetemjöl, 2 dl strösocker, 2 tsk bakpulver och 2 tsk vanillinsocker. 50 g smör smälts och blandas med 2 dl mjölk (mjölkprodukterna kan man byta ut mot mjölkfria eller laktosfria alternativ). Rör ihop allt till en jämn smet och bred ut på bakpappersklädd plåt. Grädda i ca 5 min i 250 grader.

Hjortron

Fyllning: När kakan svalnat brer du på sylt. Hallonsylt, blåbärssylt, drottningsylt eller någon annan sylt du gillar. Och rullar sedan ihop och skär den tjocklek du själv gillar. På det här kalaset serverades det sedan grädde samt egenplockade bär till. Hjortron, blåbär och vildhallon. Kan lova att det blir en ny favorit.


Idag är det dags för en summering av gångna veckan i Evas fina utmaning. Några av de gångna favoriterna är;
Kalas
Rulltårtsklassiker
En nyköpt bok
Vårvintersol 
Vänner på besök
Långpromenader
Yoga
Lunch med trevligt sällskap
Bensinsnål bil
Fågelkvitter

17 kommentarer:

  1. Underbar lista och jag blev riktigt sugen på rulltårta nu, med hjortron och grädde mums...
    yoga är så bra för både kropp och själ ! vilken yoga gör du ??
    Fågelkvitter på långpromenader !!! Det är livet !!!
    Kram och tack för din fina lista med värme !!!

    SvaraRadera

  2. Jag som sällan äter sött blev lite sugen på rulltårta...

    Kramen ❤

    SvaraRadera

  3. Jag som sällan äter sött blev lite sugen på rulltårta...

    Kramen ❤

    SvaraRadera
  4. Rulltårta är en konst att baka! Har försökt 100 ggr men den bara går sönder så NU ska jag testa ditt recept, kanske jag lyckas denna gång!!
    Ha en fin måndag...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Underbart & sååå gottit :)
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  6. Jag gör rulltårta varje år på midsommar! Men då blir det jordgubbar och grädde till! :)
    Jag är också otroligt glad över våran bensinsnåla bil!
    Och solen...
    Långpromenader var vänta tills ryggen är bättre. Men det är fantastiskt nu i det fina vädret som varit.
    Vad har du köpt för ny bok?

    Ha en jätte fin ny vecka vännen!
    Kram ❤

    SvaraRadera
  7. Tack för att du orkar bjuda på alla de olika varianterna av recept på rulltårta!
    Vårvintersolen är fantastiskt - den värmde verkligen i helgen! Och det där härliga fågelkvittret :)
    Tack för att du är med och delar!

    SvaraRadera
  8. Långpromenader med fågelkvitter kan man njuta av LÄNGE!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Rulltårta är ju så gott men faktiskt lite bortglömd ändå! Den går ju att variera i all oändlighet och du har ju dessutom gett oss flera receptvarianter. Tack för det!
    Just nu är jag tacksam för att det går att fika på trappen och få lite sol på näsan igen. Underbart!
    Trevlig vecka önskar jag dig!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Rulltårta var länge sen. Försöker ju undvika godsaker men mörk choklad slinker ner lite för mycket... Bok, sol, vänner, yoga - så mycket fint att vara tacksam över. Hoppas du får en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  11. Så mycket fint att vara tacksam för!
    Rulltårta har jag aldrig någon gång lyckats med, den blir alldeles tunn och kompakt, ändå gör jag efter konstens alla regler.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Rulltårta känns nästan lite nostalgi. Så mycket fint att vara tacksam för. Här har ocksågjorts lite yoga. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Det ser helt fantastiskt gott ut och jag kan tänka mig att bären gör sig alldeles perfekt till! Jättebra att du skriver ut allergianpassade alternativ också. Jag gjorde faktiskt rulltårta för två veckor sedan, för min tanke var att jag skulle göra en variant med ett hjärta i mitten till alla hjärtans dag. Det gick SÅDÄR kan jag ju säga! =D Smaken var det inget fel på, men det hela såg ut som en enda sprucken röra, så den hamnade aldrig på bloggen! =)
    Hoppas du får en fin inledning på mars! Kramar

    SvaraRadera
  14. Rulltårta är en klar favorit, länge sedan jag bakade en sån, dumt för det är lätt och går fort! Du påminner mig också om yoga, något som jag gillar och borde ta mig tid för :)

    SvaraRadera
  15. Åhh, rulltårta, det brukade jag baka när jag var ung, kanske dags att testa det igen!

    SvaraRadera
  16. Jag går alltid rulltårtor att spricka. Varför?
    /P

    SvaraRadera
  17. Mm nu blev jag riktigt sugen på att baka rulltårta, hm har nog någon burk med hallonsylt kvar i källaren eller varför inte jordgubbssylt...mums!! Åh hade inte klockan varit så mycket hade jag bakat redan nu ;)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥