måndag 8 februari 2016

Tacksamhet och trädgårdstankar

I helgen har vädret varit mild och tung snö har fallit. Trädgårdstider känns långt borta. Ändå börjar tankar komma om vad jag ska fixa i trädgården. Och vad jag ska börja med. För två vårar sedan revs växthuset som delvis var i dåligt skick. Då började mitt växthusprojekt. Tanken var att bygga ett orangeri i återbruk. Material har jag samlat på mig. Köpte gamla fönster från en Västerbottensgård som skulle byta fönster, fått tag på gammalt plåttak och en begagnad kamin.

Fjolårets trädgårdsväxter klädda i snö

Förra sommaren tänkte jag börja, men andra sommarprojekt kom i vägen. Då bestämde jag att jag gör det den här sommaren.... Nu blir det nog inte något växthusbygge i sommar. Huset ska skrapas och målas och sedan har jag ett annat projekt... som den där längtan hela tiden gör sig påmind om. 


Idag är det måndag igen... så fort dagarna springer iväg. På måndagar är det dags för Evas tacksamhetsutmaningen. Ett härligt sätt att sammanfatta den gånga veckans fina händelser. Några av mina ljusglimtar från förra veckan är;
Familjemiddag
Restaurangbesök med arbetskamrater
Tulpaner
Att gå till dukat bord
Rensa skåpar
Näsdroppar
Täckbyxor
Hundpromenader
Rent vatten i kranen
Badkar

22 kommentarer:

  1. snart är vi ändå där, trädgårdstider... längtar!
    Vårt projekt i år är ju att inreda det där orangeriet som vi byggde förra året, känns väldigt roligt!
    Härliga tacksamhetssaker, rent vatten i kranen, bara en sådan sak!
    Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  2. Bra lista, jag håller med i nästan allt.
    Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  3. En del projekt tar lite längre tid än andra, men det är ändå nåt visst med själva planeringsstadiet. Man kan fundera och ändra utan att behöva anstränga sig så mycket . När det sen blir dags för själva projektet går det förhoppningsvis som en dans. Kram

    SvaraRadera
  4. Härlig lista & ljuvligt foto ♥ ...
    /Kram pårej & ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera

  5. Verkligen ljuvligt foto....

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  6. Vilket stämningsfullt foto!
    Växthus är ju en alldeles förträfflig sak att gå och lura lite på. :) Vad gör det om det inte blev av förra sommaren och kanske inte blir denna heller?! En fin sak att ha framför sig tycker jag. Vi funderade länge innan vi kom till skott med vårt orangeri; på vad vi ville prioritera med ett sådant bygge. Och det finns ju faktiskt en hel del annat också när man bor i hus. Var sak har sin tid ...
    Fint också att påminnas om att det finns en hel del att sätta värde på och vara tacksam över.
    Ha det gott!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Åh, jag anar ju vad den där längtan som gör att du blir trött betyder! Gläds med dig!
    Växthuset kan du bygga något annat år, eller låta någon annan bygga enligt dina önskemål!

    SvaraRadera
  8. Att längta och planera är ju halva nöjet så ha ingen brådska! Lätt att säga men jag är inte så tålmodig jag heller precis. Snabba beslut och raska steg är mer min melodi. Jag borde nog träna mig lite på att längta mer...
    Ha det fint i veckan!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Den där längtan :) Den låter extra fin!
    Planera för våren är väl halva nöjet för en trädgårdsfantast? :) Inget jag vet något om ;)
    Tack för att du är med och delar!

    SvaraRadera
  10. Meen, vilken liten plutt-blåöga! Så sööt! :-) Förstår att det är jobbigt att längta.. jag är ganska otålig av mig, så det är itne min starka sida! ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  11. Jag längtar också efter våren. Mycket man vill göra den årstiden. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Tänk så skönt att gå till dukat bord!
    Anade redan igår vad din längtan kan vara och hoppas jag har rätt! Kram

    SvaraRadera
  13. Att gå till dukat bord - jo tack. Man slipper laga och diska:-)

    Åsså skrattar jag gott åt "badkar". En annan bloggare nämnde nämligen också denna "lyx". När vår lägenhet renoverades var vi en av få hushåll som insisterade att vi ville ha ett badkar. Skulle aldrig klara mig med bara dusch under vintern - jag skulle liksom aldrig tina upp då...

    Vad gäller ditt växthusprojekt så kan jag rekommendera en engelsk serie på Kunskapskanalen som heter "Bygga hus av skrot". Den är så otroligt bra och inspirerande. Googla om du är intresserad.

    SvaraRadera
  14. Visst är det ofta en hel rad projekt som pockar på uppmärksamhet hela tiden, men tiden kommer säkert för växthus också och då blir det ett riktigt njutprojekt.
    Du undrade över hönsrasen...Det är silkeshöns.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  15. Det finns mycket man kan vara tacksam över, små glädjeämnen. Och visst längtar man efter vården och få börja med olika projekt. Jag är rädd att lökarna i marken ska ruttna så blött som det är och ingen tjäle.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  16. Hoppas du hade en riktigt mysig kväll med arbetskamraterna! Såna kvällar behövs. Nu längtar jag också till att få börja gräva och plantera i trädgården. Vi har ju lite vårväder här nere. Alltid något! ;)
    Fin ny vecka till dig min vän. ❤
    Stor kram.

    SvaraRadera
  17. En underbar varm lista med små som stora saker !
    Jag hoppas att du får en alldeles underbar vecka finaste
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vilket fint foto med härligt ljus på dina fröställningarna. Där satt jag länge och drömde och glömde av att jag skulle läsa tacksamhetslistan:-)))
    Kram och ha en fin fettisdag!

    SvaraRadera
  19. Det låter fullkomligt magiskt med ett orangeri byggt av återbrukat material och med gamla fönster och kamin. Ibland är det dock inte en nackdel att ett projekt får "ligga till sig" lite och mogna. Då hinner du säkert få ännu fler idéer tills tiden är inne för dig att förverkliga planerna.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Ja trädgården känns verkligen långt borta... Men så i morse så fick jag en länk av en vän med en jättefin klotformad spalje!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  21. Allt har sin tid. Orangeri kanske växer fran längre fram i tiden. Så mycket snö ni har! Har hos mej har hagarna regn. Men det gör inget. Jag torkar hundkläder och jobbar ju innomhus.
    /P

    SvaraRadera
  22. Kikar in just via Evas tacksamheter. Fin vecka du haft=)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥