måndag 1 februari 2016

Tacksamhet - Yoga

I tisdags åkte jag iväg på yoga. Nu är det länge sedan jag var på ett pass och de passen har varit mer av träningskaraktär. Den här gången fick jag frågan av en vän om jag vill följa med och pröva medicinsk yoga (här finns tre enkla övningar) med influenser kundaliniyoga. Helt nytt för mig, med stort fokus på andning. Ett pass där lugnet spred sig och musklerna fick slappna av.


På instagram (@lifebysciencehelena) gör jag numera ett månadscollage. Samlar ihop nio av månades inlägg som en sammanfattning över den gångna månaden. Ett trevligt sätt att se tillbaka på fina ögonblick.


Ett annat trevligt sätt att samla ihop den gångna veckans fina händelser är att vara med i Evas tacksamhetsutmaning. Att skriva ner de saker som gett värme i hjärta och sinnet. Jag skriver varje vecka tio saker som glimtat till och några av förra veckans ljusglimtar är;

Yoga
Akvarellmålning
Honungsglaserade valnötter
Årets första grillmiddag
En fantastiskt god soppa på älgfärs. Hos Ann på Erikslundsliv hittar du receptet. 
Varma bananer fyllda med daimchoklad
Egenmalt kaffe
Ett hem att bo i
Hundarna
Familjen

29 kommentarer:

  1. Jättefint collage, det var roligt och
    se det i lite större format än IG
    Kollade in på yoga övningarna, ska prova.
    Ha nu en fin vintervecka
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Tänk så länge jag har funderat på detta med yoga, vill pröva men kommer inte igång...kanske dags att ta tag i den saken nu. Din tacksamhetslista är fin och tänkvärd...
    Ha en glad vecka, varm kram till dig!
    Titti

    SvaraRadera
  3. Hej igen
    Fick se din Pinterest bild i
    högerkanten, roligt och träffas även
    där, följer dig nu
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt Fotokollage ❤️ ....
    Yoga är mysigt fast just nu blir det mest säng"yoga" ( vila) här/Kram finaste!

    SvaraRadera
  5. Varma bananer fyllda med dajmchoklad lät gott och även honungsglaserade valnötter. Att ha ett hem att bo i är man självklart tacksam över, det är inte alla som har det. Ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  6. Har bara provat yoga några gånger, men tyckte verkligen om det. Förstår inte varför jag inte fortsatt!?!?

    Jättefina bilder i ditt collage!

    Ha en bra måndag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Har bara provat yoga några gånger, men tyckte verkligen om det. Förstår inte varför jag inte fortsatt!?!?

    Jättefina bilder i ditt collage!

    Ha en bra måndag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Och jag fastnade direkt för den där Ferrero Rochern jag ser ... mmm ...

    SvaraRadera
  9. Man tar sig fram en god stund med sådana ljusglimtar i minnet! Ha en riktigt fin vecka!
    Kram Mia

    SvaraRadera

  10. Dina kollagebilder är bara så fina...

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  11. Jag har aldrig provat på yoga, men hört många som tycker det passar dem utmärkt. Kanske värt ett försök?

    SvaraRadera
  12. Varma bananer med dajmchoklad lät ju sjuuuuukt gott!
    Jag gör lite Mindfull yoga hemma - väldigt skönt. Har ännu inte vågat mig iväg på någon klass där andra får se hur oerhört stel och ovig jag är.....
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Det skulle vara skoj att se några akvareller som du har målat! Åsså studsar jag till rejält här "Årets första grillmiddag". Du menar väl inte utomhus eller;-)

    SvaraRadera
  14. Jag har länge tänkt prova yoga, nu blir jag ännu mer sugen på det. Vilka härliga bilder och fin blogg du har. Jag kommer gärna hit flera gånger.

    SvaraRadera
  15. Gick också på yoga förra veckan. Har gått på medicinsk yoga förut. Gillade det. Nu var det första gången i denna grupp och det var mycket fokus på långsamma rörelser och stretching.
    Fin lista med många godsaker!
    Igår kopierade jag din bild när jag la ut Hållbar livsstil och så skulle jag fråga dig om det var ok, men det glömde jag bort sen. Är det ok att ha din logga till utmaningen?

    SvaraRadera
  16. Yoga - ett outforskat kapitel för min del. Men man kanske skulle vara lite nyfiken ...
    10 fina rader av tacksamhet :) Fastnar för egenmalt kaffe. Det låter så gott!
    Önskar dig den bästa av fortsättningar på veckan!

    SvaraRadera
  17. Så himla mycket gott i din lista den här veckan! :)
    Grillat är en klart favorit!!!
    Fin kväll vännen! ❤

    SvaraRadera
  18. Jag skulle så gärna vilja å på yoga....har testat en sort men inte kunde jag vrda min kropp så. Kan tänka att det krävs övning. Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Härligt med yoga. Jag och dottern testar ett 30 dagars yoga på utube. Faktiskt riktigt bra. Härliga bilder på ditt månadskollage. Vovvarna är så söta. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  20. Akvarellmålning låter ju så otroligt kul. Man borde ägna sig mer åt eget skapande. Jag tänker hela tiden att jag skall scrappa foton jag tar, men det verkar bara bli foton på bloggen. Yoga vore säkert bra för mig också, men först och främst måste jag komma tillbaka till gymmet, så att jag blir rakare och håller. Honungsglaserade valnötter - mums! Har du det på bakverk eller äter ni det som snacks? Måste absolut testas! Ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  21. Yoga är jag väldigt nyfiken på, och tror att många skulle må bra av just den träningsformen!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  22. Vad spännande med yogan! Jag har hört talas om så många som faller pladask för den, men för egen del lyckas jag bara bli totalt megaspänd av att yoga, så jag håller mig till skogspromendader när jag vill slappna av. =)
    Härliga bilder att se tillbaka på med både varm strand och kall Sverige-vinter...
    Hoppas du får en jättefin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Yoga låter skönt! Har bara testat några gånger men tyckte att det var lite för långsam träningsform för mig. Borde nog ge det en ny chans....
    Månadscollage på Instagram har jag inte gjort än, men det är ingen dum idé! Kanske blir det av så småningom!
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  24. Yoga är det bästa!
    För min egen del blandar jag ashtangan med satyanadayoga.
    Det är det där med att ge kropp och själ tid.
    Att komma ifatt men också att stanna upp.
    Det är fint!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  25. Visst är det bra att stanna upp och sammanfatta ibland både bilder, tankar och i vardagen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  26. Fortsätt med yogan för den är undergörande för kroppsatollen. Själv idkar jag mediayoga och hatha yoga och tacksamhetsutmaning utför jag mentalt varje dag. Summerar ihop dagen innan jag går till sängs.

    SvaraRadera
  27. Vilka underbara bilder från instagram!

    Ha en bra dag! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  28. Vilka underbara bilder från instagram!

    Ha en bra dag! Kram Pernilla

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥