lördag 13 februari 2016

Valet mellan rädsla och kärlek

Livet formas av våra val. Ibland kan det kännas som om att det finns endast en väg att gå. Jag brukar leka med tanken om jag väljer att inte ta den vägen - vad händer då? Några gånger i mitt liv har jag gjort mer drastiska val. Inte bara låtit valet finnas kvar i tanken utan också gjort slag i saken. Naturligtvis hände inget allvarligt av de drastiska valen. Med referens om hur omvärlden ser ut lever jag på många plan i ett tryggt land. Det som hände var en positiv känslan att jag kan förändra om jag verkligen vill det. Erfarenheter som gör att man sedan står med fötterna stadigare på marken. Även när det gungar runt omkring, som det gör i allas liv mellan varven. Exempelvis när en förälder lämnar jordelivet eller något annat drastiskt händer som förändrar tillvaron.

Det är helt upp till dig själv, valet mellan rädsla och kärlek. Om du väljer livet, med allt vad det innebär i form av glädje och tårar, eller om du väljer rädslan och att skydda dig från de starka känslorna. /Agneta Sjödin, ur boken Av egen kraft.


När jag satt där hos min mor i hennes sista tid i livet bestämde jag mig att det var dags att ta tag i de där sakerna jag så länge velat göra. Det går inte att vänta och tro att det plötsligt ska ramla ner en ocean av tid i ett av livets bingo. Jag själv måste välja det jag längtar efter och prioritera min tid efter det. I mitt fall handlar inte om att välja kärlek eller rädsla. Den är inte heller något drastiskt beslut utan något jag har funderat på i många år. Jag är helt övertygad om att för att vinna måste man också våga göra valet.

Hos Marie kan du hitta fler citat. Tänkvärda, inspirerande och finurliga.

20 kommentarer:

  1. Tack för ett fint och tänkvärt inlägg ♥
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har inte läst Agneta S men det där var ju välformulerat och klokt!

    SvaraRadera
  3. Tänker att vi vågar lite mer ibland och lite mindre i bland - och det är inte alltid vi vågar annat än gå på känsla, så ibland är det kanske inte ett val.
    Fint citat! Tänkvärt!

    SvaraRadera

  4. Väldigt bra inlägg tror också så....

    Solig kram ♥

    SvaraRadera
  5. tänkvärt... vits finns det många val vi kan göra och på så sätt påverka livets riktning.
    Fin lördag till dej!

    SvaraRadera
  6. Woooo...Otroligt tänkvärt inlägg ♥ ...
    /Kram finaste

    SvaraRadera
  7. Mycket bra skrivit. Tänk så många som bara går och drömmer och mår dåligt Om de tänkte som du så skulle de må så mycket bättre. valet är fritt..
    Ha det gott på alla hjärtans dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Ja vi hade lite av liknande inlägg idag, ser jag ;))....man får försöka leva i nuet, även om det är svårt...och visst måste man göra ett val...och det gör man ju egentligen också även om man inte inser det...jag har Agnetas bok...
    Ha en fin helg !
    Kram

    SvaraRadera
  9. Man kanske skulle läsa den där boken?
    Ha en fin helg och Valentindag!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Javisst för att vinna måste man våga. Prova på så mycket man kan som man inte gjort är bara positivt. Man skall inte skjuta upp till morgondagen det man kan göra idag. Efter min olycka ångrade jag en hel del som jag inte gjort:-( SÅ till min son sa jag att du skall inte skjuta upp....gör det du önskar. När jag en gång sa NEJ det får du inte till honom. Gissa vad han svarade? Du har ju själv sagt.......................................Klart att jag kunde ju inte säga nej och så blev det då att han gör som han längtar efter och provar på det han vill. Ha de gott och livet går vidare även när våra kära föräldrar lämnar oss men det blir inte detsamma.....det blir annorlunda. Tack för fint inlägg och fina lärorika ord.

    SvaraRadera
  11. Oj vilket fint och tänkvärt inlägg.
    Tack för det.

    Ha en jättefin lördag och KRAM

    SvaraRadera
  12. Hmmm, livet, ja. Det guppar fram, men om man väljer att se det från den ljusa sidan så blir det så mycket lättare. Och val har man alltid. Ibland kan man välja något som man vet kommer att få jobbiga konsekvenser men då vet man i regel om det när man väljer och då får man ta dom där konsekvenserna.....Sen kan man ju inte styra allt, men då får man får man försöka se det från den ljusa sidan - så var jag där igen! Men jag tycker väl att dom allra flesta är skyldiga sig själva att leva sina liv på bästa sätt och att verkligen göra något av sitt liv! Man kan inte skjuta skulden på andra, vilket jag har märkt att det ibland finns dom som gjort och dom verkar ha blivit bittra och det är inget kul för någon.....men så klart är det inte lätt!
    Kramar

    SvaraRadera
  13. Heisann.... en norsk forfatter har også fundert over dette - og sier at du kommer ikke framover dersom du har begge føtter trygt planta på jorda. Noen ganger velger jeg at tilfeldighetene ( noen kaller det skjebnen) skal styre - og da tar jeg ansvar om det skulle gå galt... som regel gjør det ikke det. Det er også et valg!
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvaraRadera
  14. Se her: https://no.wikipedia.org/wiki/Den_som_har_begge_beina_p%C3%A5_jorda_st%C3%A5r_stille

    SvaraRadera
  15. Det finns ett engelskt (tror jag) ordspråk - if you don't play you can't win. Nu gillar jag inte att gambla, alltså har jag ersatt ordet "play" med "risk", vilket passar bättre för mig.

    Agnetas tänk går liksom inte ihop riktigt. Man kan inte välja mellan kärlek och rädsla. De är ju inga motsatser - antingen eller... Och det ena uteslutar absolut inte det andra. Håller helt med dig att man själv väljer vad man värdesätter och prioriterar i sitt liv.

    Mycket bra inlägg!

    SvaraRadera
  16. Stora livshändelser, liv och död får en ju att tänka lite extra på vad som är viktigt. Jag tror precis som du skriver att det inte går att vänta på det "perfekta tillfället" utan att man måste våga ta steget och börja jobba mot det man drömmer om. Önskar dig allt mod och lycka på den vägen... Kram

    SvaraRadera
  17. Du är så klok att jag får gåshud längs ryggraden.

    SvaraRadera
  18. Vad härligt det låter. Och vad nyfiken jag blir! Hoppas du delar med dig när det blir läge.

    SvaraRadera
  19. Kloka ord, de tar jag med mig❤️. Lycka till!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥