söndag 28 februari 2016

Vitamin D - Hållbar livsstil v. 8

Jag upplever ett stort energiinput om jag får göra något som är roligt. Som den här veckan då sportlovsfirande vänner hälsat på.  Den här tiden på året längtar vi kanske mer än någonsin efter energipåfyllnad, dagsljus och solens strålar. Känslan när dagarna fylls med sol är lite av ett lyckorus. En stund sittandes mot en husvägg med en kaffekopp eller en promenad med solens strålar som värmer skönt i ryggen. Solen - källan till livsprocesserna på jorden och till de energikällor vi använder. Idag är det dags för utmaningen hållbar livsstil och i morse ramlade jag över en gammal artikel från 2013 om D-vitamin och tänkte att vitamin D utifrån färskare rön får bli dagens inlägg i temat.

Januarisol - den tid på året då solen knappt tittar fram

Vitamin D vet vi är viktigt för flera av kroppens processer. Det behövs för flera organ, bland annat för att skelettet (ett levande organ som helt är förnyat med fem års intervall) ska kunna ta upp och lagra kalcium och fosfor. Huruvida vi verkligen behöver D-vitamintillskott eller inte i de nordliga länderna råder det delade uppfattningar om. 

Sommarsol - när solen står som högst på himlen

En av de senaste stora forskningsstudierna (länk här) visar dock på vikten av tillräcklig mängd D-vitamin. Bland annat minskar det risken för sjukdomen MS. Forskning som Livsmedelsverket väljer att följa i sina rekommendationer. På Livsmedelsverket kan du också hitta information om olika vitaminer och deras funktion i kroppen. De ger också tips på råvaror som innehåller viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Ett annat tips är en bok av Helena Nyblom som heter Supermat - vägen till ett friskare liv. Om inte annat ger den inspiration med de vackra fotografierna och lättläst text. 

Boken Supermat

Den här årstiden som vi nu närmar oss är helt underbar tycker jag. Fortfarande snö men med milt väder. Utomhusaktiviteter, sitta på farstukvisten och fika samtidigt som fågelkvitter och takdropp är ljuvlig musik i öronen. Energin den bara rusar in i kroppen.


Du är varmt välkommen att vara med i utmaningen Hållbar livsstil. Länka ditt bidrag genom att klicka på den blå rutan. Ha en riktigt härlig söndag så här i slutet på februari.







19 kommentarer:

  1. Härligt med solen som kommer nu... njöt en sväng i trädgården igår!
    Fin söndag till dej!

    SvaraRadera
  2. Sol med fika på trappen blev det här idag så lite D-vitamin fick jag nog.
    Städat verandan som hade 24 grader när solen låg på. Underbart!
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder...och idag har vi haft toppen väder, har varit ut till landet och tog en promenad där , gick ner till sjöboden och njöt av solen en stund ;))...så lite D-vitamin har man fått ;)
    Ha en fortsatt fin dag !
    Kram

    SvaraRadera

  4. Vilken underbar bild. D-vitamin väljer jag att tro är bra för mig. Idag har jag fått mycket av den varan...

    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Underbart med D-vitamin - har oxå fått lite ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  6. Intressant att du tog upp just det idag.
    Vårat ena kontaktbarn har varit jätte trött en längre tid. Och dom tog lite olika prover. Det visade sig att hon låg alldeles för lågt på d - vitamin.
    Hon låg på 30 och man ska ligga runt 70-80 om jag minns rätt.
    Så för henne blir det extra tillskott nu.
    Ha en jätte fin kväll fina du!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Den här veckan har jag verkligen fått en rejäl påfyllning av D-vitaminet med ett par dagar i skidbacken i veckan och ett par fikastunder i solen på farstutrappan under helgen. Solen och värmen är såå välkommen! Underbar tid vi har framför oss nu!
    Ha det gott! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. D-vitaminsbehov eller inte så är det skönt att sitta i solen och bara njuta av strålarna.
    Läste att mitt favvo-pålägg har mer D-vitamin än man tror, 11 % av dagsbehovet *tummen upp* SÅ, mer lyxfrukostar för mig!

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar sol du fångat där i snön!! Den där boken ser jättehärlig ut - skriver upp titeln på min "att-läsa-lista". Jag måste vara planetens piggaste människa då jag är Granatäppelberoende och äter detta så gott som varje dag.

    SvaraRadera
  10. Den här vintern har jag ätit D-vitamin,
    var ju en rätt solfattig sommar här.
    Kramar och fin ny vecka/AM

    SvaraRadera
  11. Lapat sol i dagarna 4 nu, såååå härligt! Boken ser ut att ha fantastiska bilder. En inspirationskälla i allra högsta grad att få bläddra i den boken. Ja, nu hälsas takdropp & fågelkvitter varmt välkommet!
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  12. Jag har under flera år ätit D-vitaminer som tillskott under den mörka årstiden. Och vad härligt det är med solen nu, man märker att den blir starkare och värmer t.o.m. och det är underbart att ljuset återkommer mer och mer.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  13. Så bra inlägg !!!
    När jag fick min kortisolbrist pga inte stress hade jag också för lågt DVitamin
    Ger man inte barn d-vitamin längre ??? Kom ihåg att jag gav mina barn det i droppar under småbarnsåren ?!??!
    Tack för ännu ett fantastiskt givande inlägg
    Kram till dig finaste

    SvaraRadera
  14. Visst behöver vi solen nu. Den ger oss energi. Hoppas våren kommer snart. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Din text är klockren. Precis så är det!
    /P

    SvaraRadera
  16. Min son äter extra d-vitamin och tycker han mår mycket bättre av det. Vi får ju inte så mycket sol här uppe i Norden så jag kanske också borde börja. Får bli till hösten i så fall för nu är det ju snart vår och sommar!! Längtar!
    Hade fullt upp i helgen så det blev inget inlägg för mig, får se om jag skriver ihop något i veckan, annars får jag komma igen till nästa gång.

    SvaraRadera
  17. Visst är det alldeles extra underbart med solstrålar just så här års. Det känns som om man försöker suga i sig så mycket ljus man bara kan. Jag hade lyxen att få åka på spa i helgen och låg och guppade i en bassäng medan jag såg kvällens sista solstrålar försvinna ned i havet. Så himla underbart och energipåfyllande. Länken blev lite sen eftersom jag var borta, men nu så! Kramar

    SvaraRadera
  18. Älskar vädret just nu, kom precis in efter en timmes promenad i solen och känner mig pigg, glad och full på D-vitamin! ;) Ser ingen blå ruta för att vara med i utmaningen, men förstår jag det rätt som att man kan länka inlägg man själv skrivit som har med hållbarhet att göra? Eller? :) Skrev i alla fall ett inlägg om mikroplaster för ett tag sedan: http://bympv.blogg.se/2016/february/mikroplaster-i-badrumsskapet-och-hur-du-undviker-dem.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du ville länka det här mycket intressanta bidraget till utmaningen. Mikroplaster är verkligen ett gissel som jag tycker diskuteras alldeles för lite överhuvudtaget. Intressant ämne som kandidatuppsats. Den blå rutan finns ungefär i en vecka från det jag startar ett inlägg. Men jag ska lyfta ditt inlägg i ett inlägg hos mig så att andra läsare kan läsa och ta del av din text. Önskar dig en fin fortsättning på lördagskvällen.

      Radera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥