söndag 20 mars 2016

Ansjovisägg - en påskfavorit

Idag tänker jag dela med mig av en påskfavorit - ansjovisägg. Nu kanske någon tänker - Usch, ansjovis tycker jag verkligen inte om...  Jag är ingen älskare av sill och ansjovis. Äter om jag måste, men definitivt inte något jag skulle plocka fram annat än för att man brukar göra det och andra i min omgivning älskar det. Så där vid påsk, midsommar och jul. I försöket att hitta ett eget alternativ som jag tycker är riktigt gott till påsk ramlade jag, för flera år sedan, över det här receptet i en dagstidning. Ansjovisägg. Rekommenderas verkligen! Riktigt gott!


Det du behöver är små ugnsformar. Tänker att det också går att använda dricksglas som tål att värmas i ugnen. 

Ingredienser till 4 små ugnsformar:
1 lite purjolök
lite smör att steka i
4 ägg
4 msk grädde, välj gärna ekologisk grädde
1 burk (ca 100 g) ansjovis
1/2 dl creme fraiche
salt
peppar
dill till garnering

När jag väljer ägg tittar jag alltid hur hönsen haft det. Märkningen på äggen ger information. Hos Svenska Ägg kan du läsa mer om vad siffrorna betyder. Jag försöker i den mån det går att välja ekologiska och närproducerade ägg.  När det gäller mejeriprodukterna väljer jag nästan alltid produkter från företag som för mig här i Västerbotten innebär lokalproducerat.  


Jag brukar strimla purjolöken och fräser den sedan mjuk i stekpanna. Smaksätter sedan med salt och peppar innan jag fördelar purjolöken i de små ugnsformarna. Sedan kommer det svåra momentet. Äggen ska knäckas och mycket försiktigt hällas över purjolöken. OBS! Se till att äggulan är hel. Häll sedan 1 msk grädde över ägget. Ställ in formarna i ugnen på 150 grader i ca 30-40 minuter. Tills äggvitan blivit fast och gulan ser ut ungefär som det du kan skymta i bilderna. Tag ansjovisen och hacka i bitar. Blanda samman ansjovis med creme fraiche och smaksätt med peppar. Fördela röran i de ugnsbakade äggen. Garnera med dill och servera! Mums!

14 kommentarer:


  1. Men så gott detta låter, måste prova. :D)

    Glad söndag och kram ♥

    SvaraRadera
  2. Tack så hjärtligt för detta tips,har aldrig testat kanske skulle göra det trots att jag som du inte gillar sill eller ansjovis ;)

    /Kram finaste ♡ ...

    SvaraRadera
  3. Oj vad tiden går fort, snart påsk !!...jag gillar påsken, nästan mer än julen ;)...vi går mot varmare och ljusare tider och den är längre än julen också ;))
    Jag äter också bara sill till påsk och jul...även midsommar ;))...i år ska vi ha bjudning på påskafton och då tror jag att det blir tre sorters olika fyllningar på ägg som förrätt...har tre nya recept som jag ska göra ;))...och lite grönsaker på tallriken också, så ser det trevligt ut för ögat också, hihi...
    Trevlig kväll !
    Bia

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt gott ut! Tack för receptet - ska absolut provas - både jag och Lasse gillar ansjovis :)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet ! Verkar väldigt gott. Ska nog pröva det i påskhelgen.

    En fin söndagskväll till dig !
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Lite annorlunda och roligt recept om jag ska göra. Men ägget ska väl kallna innan man lägger på ansjovisröran?
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra om det har svalnat innan ansjovisröran läggs på. :-)

      Radera
  7. Vilket bra recept ska nog testa det i påsk😊 Kram

    SvaraRadera
  8. Alltså jag tillhör såklart skaran som bara ÄLSKAR ansjovis i alla former. De är väldigt vanliga här i Spanien i olika rätter och jag är totalt såld på dom. Så 1 000 tack för receptet:)

    SvaraRadera
  9. Låter gott. Jag gillar ansjovis. Speciellt i Janssons. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Det låter gott! Här blir det Janssons med ansjovis till påsk.
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Tack för tipset, det låter som en perfekt kombination av ingredienser! Jag är dessutom galen i ansjovis :) Och ägg ;)

    SvaraRadera
  12. Det låter gott tycker jag (men så gillar jag iofs ansjovis ;)) Önskar Glad Påsk!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥