fredag 11 mars 2016

Då och nu

Förra sommaren minskade jag ner antalet pelargonsorter. Från 49 olika sorter till ett tjugotal. Madame Thibalt, Dr Westerlunds. Lavender Lad och Mårbacka vårdade jag väl. Lycka när Dr Westerlund efter många års väntan förra sommaren började blomma för första gången (här kan du läsa det inlägget).



I veckan började jag se över mina övervintrade pelargoner. En bedrövlig syn. Mina absoluta favoriter har inte klarat den här vintern. Framför allt kände jag ett vemod att min gamla linje av Dr Westerlund såg ut att ha dött ut. Jag har köpt nya Dr Westerlunds, men de plantorna är inte riktigt som den riktigt gamla linjen.

Nu - ny linje av Dr Westerlund

Min nyare linje Dr Westerlund planterades om. Sedan fortsatte jag med fler och fler av de arma och taniga glimtarna av liv jag kunde hitta i de andra pelargonsorterna. Mårbackorna såg ut att ha klarat vintern bäst.  

Nu - omsatt Mårbacka

Plötsligt hittar jag ynka stackare där innerkrukan är märkt "Dr Westerlund - gammal sort". Lyckan total! Jag hoppas verkligen att den vill ta sig nu när den fick ny jord. 

Nu - omplanterad pelargon

Nu håller jag tummarna för att det är rejält med livskraft i de plantor jag satt om. Och tänker man positivt har jag nu möjlighet att skaffa några nya sorter istället för de som inte klarade vintern. Vem vet - kanske blir det några nya favoriter... 


Det här är mitt bidrag till Helenas utmaning Blommig fredag med dagens tema Då och nu.


22 kommentarer:

  1. Ett 20-tal övervintrade pelargoner trycker jag inte är illa. Min man har hand om våra här hemma, men jag vet inte riktigt hur det ser ut på den fronten i år. Han har inte plockat fram dem än. Kram

    SvaraRadera
  2. Fy vad tråkigt när favoriterna går ut! Hade ihjäl mina för två år sen och miste bland annat en gammal släkt pelargon som funnits i byn i evigheter. Hoppas hitta nån här som har en planta i livet.
    Önskar dig fin helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen inte illa säger jag som är helt värdelös med blommor .. önskar att jag hade dessa gröna fingrar som du har :)
    Önskar dig en mysig fredag fina vän
    Ta hand om dig och stor varm kram
    Sanna

    SvaraRadera
  4. FYRTIONIO olika sorters pelargonior?? Respekt. Jag har två sorter: korta och tjocka samt långa och smala. =D Kan du inte göra en guide till hur man bäst tar hand om pelargonior? Det hade varit jättekul att läsa, för du verkar vara världens pelargonproffs. =)
    Ha en trevlig helg! Kramar

    SvaraRadera
  5. Men oj, oj så många pelargoner du har! Det var inte lite precis!
    Jag som tycker att jag har många med mina 19!
    Hoppas att din dr Westerlund kommer igen, mina ser sådär ut just nu, men det tar sig väl.
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. Jag förstår Din glädje över den gamla Pelargonen som verkat ha klarat sig håller tummarna för att den överlever.Jag har på senare år börjat gilla dessa blommor och de flesta har överlevt.Jag är mest glad över att en Rosenpelargon som heter Appel Blossom har klarat vintern.Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  7. Visst är det roligt när det är dags att plocka fram sina växter som stått i vinterförvaring. Mindre roligt när just favoriten inte klarat sig. fast nu hade du ju tur att hitta en liten ynklig sak av just den sorten. Hjälper till att hålla tummarna att den ska klara sig.
    Kram och trevlig Helg!

    SvaraRadera
  8. Jag är helt hopplös med blommor och fattade typ inget av ditt inlägg. Men det var fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är så vackert med pelargoner och jag menar varje höst att jag ska ta hand om mina, vårda dom ömt under vinter så att de kan komma igen nästa vår och sommar.... men nej, så har det inte blivit :)
    Men i år kanske :)
    Ha en mysig fredagskväll och helg!
    Varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
  10. Underbart med pelargoner.
    jag har bara några krukor som får stå ute på sommaren.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Pelargoner är det bästa jag vet. Så många olika varianter det finns att njuta av.
    Mycket fina bilder !

    Önskar dig en härlig helg !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
  12. Kanske dags och titta efter hur våra pelargoner i torpargrunden mår...
    Håller tummarna för att dina Dr Westerlund tar sig och växer sig frodiga och kraftiga.
    Trevlig helg! / Birgitta

    SvaraRadera
  13. Aj då, inte kul! Tyvärr har jag samma här. Inte så många som du men ändå - de flesta har inte gillat vintern. Håller tummarna för den gamla linjen.

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  14. Blir glad av att läsa om din pelargon-glädje :)

    SvaraRadera
  15. Pelargoner är inte en av mina favoblommor (gillar bara kaktusar och novemberkaktusen som alltid överlever utan minsta ansträngning), men Dr. Westerlund lär ju snoffsigt:-)

    SvaraRadera
  16. Jag är galet lycklig över min Dr Westerlund, att den klarat sig.
    Den kommer från mormors gamla planta. Dom andra...nja si så där kan man väl säga!

    Underbart att du har så många olika sorter. Pelargon är en vacker blomma.
    Fin helg till dig!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Ja mina pelargoner har inte heller klarat vintern så bra...en vinglig sak har överlevt och jag har ingen aning om vad det är för sort! Jag ska få skott av Dr Westerlund av min svärfar, den är verkligen en favorit.
    Ha en skön helg, kram till dig!
    Titti

    SvaraRadera
  18. Oj, så många sorter! Jag vet inte ens vilka färger det är på mina. Ingen expert, här inte. Men de flesta har överlevt ich jag hoppas de kan förgylla mina krukor ute i sommar.
    /P

    SvaraRadera
  19. Så trist att din favorit hade dött. Hoppas den lilla klarar sig. Mårbacka tycker jag är lättast att övervintra. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  20. 49 olika pelargoner - visste inte ens att det finns så många sorter! Mina brukar oftast överleva vintern och jag har hunnit plantera sticklingar av de gamla så jag får lite nya i år. Men vilka sorter det är har jag ingen aning om :)

    SvaraRadera
  21. Att plantera om och ta fram övervintrade blommor, det ger vårkänslor det! Ljuvliga bilder.

    SvaraRadera
  22. 49 olika sorters pelargoner! WOW! jag har inte en enda, har svårt med doften från dem. Fast hängpelargoner brukar gå bra, de har ju inte ludna blad och luktar inte på samma sätt.
    Jag håller tummarna för att din Westerlundare tar sig och blir lika fin som han brukar. I så fall måste du ta sticklingar, så att du har flera plantor!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥