måndag 7 mars 2016

Frukost och tacksamhet

Idag är jag ledig. Tänkte att jag skulle hinna så mycket. Istället blev den en morgon i stilla ro. En kopp kaffe i en återbrukad gammal kaffekopp med fat. Inte så ofta längre som just kaffekoppen plockas fram. En temugg fylld med kaffe är den vanliga melodin. Som kaffeplantageägaren på Gran Canaria sa - det är en svensk kaffekopp.

Återbrukat porslin

Rosenmönster är återkommande här hos mig. Inget planerat utan det har bara blivit så under åren. Misstänker att det finns en slags dold förtjusning över detta mönster, många gånger i rosa nyans.


Återkommande är på måndagar Evas tacksamhetsutmaning. Att varje vecka summera ihop de fina från förra veckan. Några av mina ljusglimtar är:
Bästa veterinären
Att Mysfarbrorn är kärnfrisk
Längtan och väntan
Att jag har tillgång till frukost varje dag
Skogspromenad i skoterspår
Tidiga mornar med korpläten i dimma
Hemgjorda köttbullar
Tulpanbuketten jag fick
Semestertankar
Akvarellmålning

28 kommentarer:

  1. Ljuvligt söt kopp & härlig lista!
    Särskilt Mysfarbrorn ♡ ...

    /Kram finaste & mjuka nospussar :)

    SvaraRadera
  2. Jag är tacksam för att jag inte behövt besöka veterinärerna så mycket under åren.
    Det är gott att dricka ur kopp men jag är dålig på det. Mängden kaffe i en kopp går inte överens med mängden jag vill ha i mig. Här är det stora Latteglas som gäller.
    /P

    SvaraRadera
  3. En helt underbar vacker kaffekopp ! Helt i min smak :) och visst rosa är så fint. Ett romantiskt skimmer nästan över det.
    Låter bra att du har en veterinär du är nöjd med. Håller tummarna för lilla blåöga.
    En härlig tacksamhetslista där det finns mycket positivt att tänka tillbaka på.

    Önskar dig en jättefin ny vecka med mycket positiva saker !

    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
  4. Jag dricker själv inte kaffe men min man säger alltid att det är extra gott att dricka ur en riktigt kaffekopp. Ja en sån där du har på bilden alltså. Han får fylla på den så hemskt många gånger bara ;-)
    Tänkvärda ljusglimtar på din lista!
    sv: Ja det suger väldigt mycket energi att må som jag gör. Tråkigt att höra att Blåöga inte mår bra - hoppas det går att vända ♥
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken fin kaffekopp! Låter som en skön början på veckan att bara sitta ner och ta sig tid, önskar dig en jättefin vecka!

    SvaraRadera
  6. Att dricka kaffe ur en fin kopp är ju halva grejen med kaffet för mig!
    De gamla kopparna är finast och här blir det kaffe i gammaldags thekopp precis som hos dig.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Blommönster tycker jag också om - jag är nog i grund och botten en sån som borde bo i ett litet hus på landet i England nånstans och ha alla möjliga rosmönster inne och dessutom skotskrutigt och mattor överallt! Och så dricker jag inte kaffe utan bara te, så det är en sån sak också. Och så tycker jag det är så konstigt att så många går omkring med kaffemuggar på stan numera, har alla så bråttom eller vad beror det på! Nåja.
    Att ta det lugnt är fint och att göra en betraktelse över bra saker är också fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Åh, nu inspirerade du mig! Äntligen plockade jag fram min mormors gamla tekopp, från 1933 och tog eftermiddagskaffe i den. Det har jag längtat efter länge. Bild finns på bloggen
    Så skönt att bästa veterinären hade goda besked.
    Även i övrigt en fin och positiv lista =)

    SvaraRadera
  9. Tidiga morgnar med korpläten i dimma......det är verkligen fint!
    Semestertankar är inte heller så dumt!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  10. Underbar gammal kaffekopp...och fina tacksamheter.

    SvaraRadera
  11. Underbar gammal kaffekopp...och fina tacksamheter.

    SvaraRadera
  12. Fin lista tycker jag ;)...och koppen var fin...jag har några i liknande stil, har svårt att inte köpa på mej koppar på loppisar...så jag har en liten samling ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  13. Så fin lista!
    och din lilla kaffekopp var jättesöt, men själv skulle jag behöva fylla på minst 5-6 ggr för att få i mig tillräckligt med kaffe i en sån ;)
    mysfarbrorn kärnfrisk gjorde mig glad
    och tulpaner är alltid lika kul att få i alla dess färger
    kram sötnos

    SvaraRadera
  14. Det är så härligt att ta fram finporslinet till vardags ibland och dricka med lillfingret ståendes rakt ut. =) Hoppas du hade en bra ledig dag! Kram

    SvaraRadera
  15. SÅ mysigt att plockar fram de gamla fina kopparna :) Det ska jag se till att göra lite oftare!
    Tulpaner, kärnfrisk Mysfarbror och mycket annat gott i din lista! Tack för att du delar med dig!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!

    SvaraRadera
  16. Söt kopp! Det är något speciellt med de där rosorna på det gamla porslinet! De ger som en hemtrevlig känsla!

    Jag blir så glad av dina fina bilder med hundarna men också ledsen av att höra att Blåöga inte mår bra! Jag blir också påmind om min egen hund den sista tiden hon levde. Då jag såg att orken inte längre fanns där! Det gör så ont i en då man ser hur krafterna sinar!
    Det är otroligt vad en hund betyder mycket!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Söt kopp! Det är något speciellt med de där rosorna på det gamla porslinet! De ger som en hemtrevlig känsla!

    Jag blir så glad av dina fina bilder med hundarna men också ledsen av att höra att Blåöga inte mår bra! Jag blir också påmind om min egen hund den sista tiden hon levde. Då jag såg att orken inte längre fanns där! Det gör så ont i en då man ser hur krafterna sinar!
    Det är otroligt vad en hund betyder mycket!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera

  18. Tänk vilket sött porslin dom gjorde förr? :)

    Kram på dig ❤

    SvaraRadera

  19. Tänk vilket sött porslin dom gjorde förr? :)

    Kram på dig ❤

    SvaraRadera
  20. Det andas kärlek och förväntan om din lista, härligt! Skönt att Mysfarbrorn är frisk!!
    Din kopp är jättevacker! Skrev jag inte nyligen att jag förknippar dig med vitt och pastellfärger :) Ha det jättebra!! Kram

    SvaraRadera
  21. Mycket att vara tacksam för. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  22. När jag ser din kaffekopp tänker jag på en hel matservis som jag ärvde efter mina föräldrar och inte har använt en endaste gång. Det dammar någonstans. Borde skärpa mig här måste jag säga.

    SvaraRadera
  23. Visst är frukoststunden den bästa på dagen. Jag tar också gärna fram gamla fina koppar ur mina skåp. Ibland får mina gäster välja kopp. Det tycker de om.
    Ha det fint. Kram Eva

    SvaraRadera
  24. Gomorron
    Det var en fin kopp, och du kan ju fylla
    på. För visst är det så att man oftast
    dricker kaffe i stora tekoppar.
    Ha en bra vecka och kramar/AM

    SvaraRadera
  25. Men åh!Blåöga, jag blir ledsen när jag läser om att han är sämre.
    Önskar så att jag kunde göra något för honom.
    Håller mina tummar stenhårt!

    Rosor...jag har börjat dragits dit. Mot rosenmönster.
    Och färg, det är som att jag törstar efter det=))

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  26. Men det är de där lugna stunderna med en kopp kaffe i en riktig kopp och då gärna med rosor, som är guldstunder. Ibland måste livet sjunka ner lite och sysslorna finns ju alltid kvar.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  27. Borde verkligen ta tag i de där och hoppa på tacksamhetsutmaningen. Kram

    SvaraRadera
  28. Vilken fin lista! Blommor, längtan, promenader och frisk liten älskling!
    Men du vet ju att jag fortfarande är nyfiken på vad du menar sedan di skrev det första gången! :)
    Stor kram fina Helena ❤

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥