tisdag 8 mars 2016

Internationella kvinnodagen

8 mars... så fort tiden går. Idag den internationella kvinnodagen kan man känna sig tacksam över de kvinnor som en gång kämpande för rösträtt och andra kvinnliga rättigheter i det här landet. En kamp som pågår i många länder. Och till viss del även hos oss.


1910 instiftades den internationella kvinnodagen med syfte att lägga fokus på att samhället inte var jämställt och vilka konsekvenser det hade för kvinnor i samhället. 1975 lyftes i FN frågan och 1977 beslutades det om en internationell kvinnodag för FNs medlemsländer. 


Till dig fantastiska kvinna skickar jag en hälsning sagt av Erin Brockovith:
... det finns inget hinder som du inte kan övervinna, ingen utmaning som du inte kan anta, ingen rädsla som du inte kan övervinna, oavsett hur omöjligt det ibland kan verka. /Erin Brockovith

15 kommentarer:

  1. Det var bra sagt av Erin B.....
    Nu blir det en dusch och sedan mat (har gått på löparbandet, men det känns lite i höft/ben ändå, värken är inte helt borta )
    Kramis bia

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder du tagit på tulpanen!
    Jag har inte firat så särkilt idag, men nog är jag glad att vi haft föregångare som banat väg åt oss nutida kvinnor.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Det är en välsignelse att vi haft starka kvinnor som kämpat för det vi har idag, det är faktiskt inte så länge sedan kvinnan var undergiven och underställd mannen.
    Citatet är tänkvärt och det bör vi ha med oss alltid i vardagen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med dessa staka kvinnor som kämpat för oss. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Jag har haft så fullt upp idag att jag nästan missat detta! Tack för att du påminde!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. "Erin Brockovith".. den filmen älskar jag! Väl värd att se många gånger!!
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  7. Det är tur att det finns dessa starka kvinnor som gör en massa jobb för oss kvinnor !!
    Tänk var vi varit om dessa personer inte vågat stå emot !!!
    Stor kram till dig ❤️

    SvaraRadera
  8. Bra att påminna sig om att kvinnodagen inte är en dag för gratulationer utan för att uppmärksamma att det ännu finns "långan väg att gå" - speciellt i andra delar av världen!
    Tack för citatet!

    SvaraRadera
  9. Jag är evigt tacksam mot de kvinnor som kämpat för våra rättigheter och jag tänker fortsätta göra allt jag kan för att motverka orättvisorna. Kram!

    SvaraRadera
  10. Men kan vi, vill vi, törs vi...
    Ja vi kan, vi vill, vi törs...
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  11. Kvinnor är värda att firas 365 dagar om året för allt fantastiskt vi gör!! Och det finns många kämpar och förebilder som är värda att hyllas lite extra.

    SvaraRadera
  12. Nu är jag inte så direkt förtjust i sådana bemärkelsedagar. Jag menar finns det en internationell Kvinnodag borde det ju finnas en likadan dag för män också tycker jag. Men då tror du säkert att jag missat poängen här, men det har jag inte, jag lovar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan 17 år tillbaka är den 19 november den internationella mansdagen. ;-)

      Radera
  13. Här hemma är vi verklige lyckligt lottade över att ha de rättigheter vi har!
    Och de kvinnor som än gång kämpade för våra rättigheter förtjänar en egen stjärna på himlen. Minst...!
    Kram igen! ❤

    SvaraRadera
  14. I vårt land är dagen ett bevis på förändring, tycker jag. Men i många andra länder är inte förändringen genomförd ännu. Dagen behövs i vår värld även om Sverige ligger bra till i jämställdheten. I alla fall i vissa lägen.
    /P

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥