söndag 27 mars 2016

Påskfjädrar - Hållbar livsstil v.12

Kom du ihåg att ställa om klocka i natt? Den där magiska dagen då vi får ljuset än tidigare på mornarna. Väldigt skön att på första morgonpromenaden med hundarna känna ljuset och idag också att solen tittade fram. Idag är det också söndag i jämn vecka och dags för utmaningen Hållbar livsstil som hos mig denna gång kommer att handla om påskfjädrar.

Dagens instagramfoto "Omställning"  (länk här till instagram)

I år blev det inte några påskfjädrar hos mig. Istället lade jag fokus på annat påskpynt som lökväxter och påskägg. I flera år har jag funderat på detta med påskfjädrar, men inte kommit till skott att undersöka det närmare. Plötsligt kom det i fb-flödet hur man färgade levande kycklingar i stora tunnor. Något som fick mig att må riktigt illa.

Fjolårets påskfjädrar blir de sista

Strax efteråt ett reportage i dagstidningen om att påskfjädrar. En hel del fjädrar kommer från slaktade kalkoner, men många gånger kommer från kalkoner som plockas levande i Kina eller USA. Fy också blev min reaktion och jag kände att den djurhanteringen vill jag inte vara en del av. Något som också tagits upp i Nyheterna på SVT. När jag söker på mer information ser jag till min förfäran att detta problem har lyfts i nyhetsflödet under många år och att man också lyft att många tror att det är syntetiska fjädrar vilket det inte är. Det som bekymrar mig är att det finns så lite information om detta med påskfjädrarna. Varför är det så? Vet du hur det ser ut?


Vill du vara med i utmaningen Hållbar livsstil är det bara att länka i blå rutan (öppen i sju dagar från och med idag) och i ditt inlägg länka hit så att dina läsare kan hitta de andra läsarnas bidra. 






19 kommentarer:

  1. Fyyy va hemskt,har inte fjädrar alls när jag påskpyntar,men...I år blev det knappt inget påskfirande p.g.a sorg :(

    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  2. Ja, fjäderhanteringen är ju helt vansinnig! Jag har inte köpt några nya fjädrar alls på flera år utan de jag använder är gamla och då när jag skaffade dem var jag helt ovetande om hur de hanterat fåglarna. Annars hade jag avstått förstås!
    Men, visst går det lika bra att fira påsk utan fjädrar!
    Ha en fortsatt fin påsk!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. God fortsättning på påsken, med eller utan fjädrar, hihi...
    Kram

    Visste inte heller om det du skrivit !

    SvaraRadera
  4. VI köpte inte heller några fjädrar - och har inte gjort på många år! :) Det blir påsk ändå.
    I r gick tiden så fort och påsken kom så tidigt att vi inte har påskpyntat alls - men ... det ändå påsk :) Härliga dagar med ledighet, eftertanke och tid att läsa runt bland kloka bloggar som din!
    Önskar dig en fin fortsättning på påskhelgen!

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Ann här ovan - om jag vetat vad jag vet nu hade det blivit fjäderfri påsk men jag återanvänder de jag redan har från år till år. Såg oxå den där filmen på fb och blev väldigt illa berörd. Hur kan man bara göra så?!?!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Så hemskt. Trodde inte man gjorde så med kycklingarna. Tur jag inte köpte några nya i år. Använde fjädrar som är ända ifrån min farmors tid. Hoppas de inte gjorde så då. Ha en härlig kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Jag läste om det där med fjädrarna. SÅ fruktansvärt hemskt!!! Sonen hade redan pyntat en buske utomhus med gamla fjädrar, men när vi tar ner dem ska jag slänga dem och nästa år blir det inga nya. Ett bra och viktigt inlägg. Kom på idag att det är dags för Hållbar livsstil så har inte hunnit fått ihop nåt denna söndag. Kanske imorgon.
    Sv: Ja Budapest var väldigt rent och fint. Vi var nöjda med allt utom badet, det var katastrofalt dåligt. Ska skriva ett eget inlägg om det.
    Ha det bra! Kram

    SvaraRadera
  8. Ja du Helena, det är hemskt med det där med fjädrarna. Jag använde mina gamla från förra året men jag ska slänga dom i morgon. Mår riktigt illa när jag tänker på hur djur behandlas bara för människors nöjes skull. Aldrig en fjäder mer i detta hus.
    Såg ett alternativ på bloggen Ölandsvindar att det gick att köpa färgglada bollar av ull som gick att pryda björkkvistar med. Kanske kan vara ett alternativ.
    Men man kan ju hitta på egna små saker att sätta i björkkvistarna också som alternativ. Vi får väl se till nästa år.
    Låter som du haft en skön påsk, härligt !
    Ha en riktigt fin fortsättning på påsken och pussa vovvarna från mig !
    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det bedrövligt det där med fjädrarna. Har kvar gamla men nu vet i sjutton om jag ska lägga undan dem som vanligt igen eller helt enkelt slänga dem. Det finns så mycket annat fint av papper som man kan ha i riset. Det är mycket som vi omger oss med eller stoppar i oss som vi vet så lite om. Jag tror det blir mer o mer viktigt att vi reagerar på galenskaper och framför allt sprider kunskap.
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  10. Nu gillar jag inte fjädrar och då ingår Påskfjädrar. Tycker de äär gräsligt fula. Å nu när jag läst ditt inlägg så ger jag mig själv en klapp på axeln...

    SvaraRadera
  11. Här firade vi påsk så rejält så vi
    glömde klockan, det kom vi på fram på
    fm igår. Otäckt med fjädrarna, vi hade
    inga alls iår.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  12. Hoppas du haft en fin påsk helg!
    Påsk-kram!

    SvaraRadera
  13. Mina urgamla påskfjädrar som hängt med sedan typ lekskolan fick också ligga kvar i lådan i år. Tittar på dem och undrar vart de egentligen kommer i från................. Ha en skön dag!!

    SvaraRadera
  14. Inga fjädrar här heller, blommor räcker så bra!

    Kram ♥

    SvaraRadera
  15. Nej usch fy, det finns klart finare och snällare ting att pynta sitt påskris med än fjädrar från fåglar som inte blivit väl behandlade. Bra att du lyfter det!
    Jag skall försöka få upp en bidrag till din superbra utmaning i morgon.
    Hoppas du haft en fin påsk! Kramar

    SvaraRadera
  16. Det skulle ju vara bra om fjädrar till slaktade fåglar faktiskt kom till användning och mänga med mig skulle säkert gärna betala mer för sådana! Så länge avstår jag utan problem (kattungarna skulle ändå bara massakers dem).

    SvaraRadera
  17. Jag har hört det tidigare men tagit för givet att de färggranna fjädrarna som inte har märkningen "äkta fjädrar" (en märkning som jag har sett på mer naturella fjädrar) har varit syntet. I nyhetsrapportsvevan detta år så såg jag även länkar till affärer som sålde just konstgjorda fjädrar, hoppas det koms ihåg nästa år också.

    SvaraRadera
  18. Påskfjädrar kommer jag inte köpa mer av. Hade ingen aning om detta förrän jag såg om det i tv. Hoppas du haft en bra påsk
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera
  19. Jag har länge känt ett motstånd till att köpa påskfjädrar. De är fina, men känslan av att någon stackars fågel ska ha farit illa för att jag ska dekorera några kvistar ett par veckor, nej det vill jag inte.
    Så inomhus pyntar jag med annat i riset och ute blir det fjädrar som redan finns sedan flera år tillbaka. Köper jag nya, så blir det på loppis. Det känns bättre att köpa begagnade än att stödja butikernas nyproduktion!
    Visst, de är inte lika färggranna längre, men hellre det än djurplågeri!

    Jag har länge sökt efter ett djurfritt alternativ men inte hittat något.
    Skulle gärna vilja ha vackra strutsfjädrar också. Men konstgjorda då.
    Är det någon som vet var man kan hitta det så får ni gärna tipsa mig! :)

    Ha det fint Helena!
    Kram

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥