onsdag 16 mars 2016

Smide och socker

De tända ljusens tid känns allt mer avlägset. Ett vårtecken. Ett av många. Takdroppet mitt på dagen. Snön som hänger som en vit båge över kanten på taken. Fågelkvitter och varma solstrålar. De allt ljusare kvällarna minskar behovet av värmen och ljuset från den brinnande veken.

Smidessljusstake blir den här årstiden bara en prydnad

I ett av mina inlägg om Hållbar livsstil berättade jag att jag bestämt att dra ner mängden av tillsatt vitt socker. Det har blivit en minskning överlag även om den inte är lika strikt som då. Kakor och annat sött blev utbytt mot mandlar och valnötter. Det draget har fortsatt. På tal om socker - har du sett filmen Socker? Om inte tycker jag att du ska göra det. Filmen finns på Svt Play och ger många tankeställare om den kost som finns att köpa och sockers effekter på kroppen. Bara en sådan sak som om allt med socker i affären skulle plockas bort finns bara tjugo procent kvar på hyllorna!?! Nu är filmen inte gjord i Sverige, men en intressant fråga är det om det ser ut likadant i våra matvaruaffärer och det sortiment som finns där? 

18 kommentarer:

  1. Så härligt att vi går mot ljusare tider nu!
    Ja det där med vitt socker är egentligen ett gift, som vi säkert skulle klara oss bra utan!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu njuter vi av ljuset ute och ljusen behöver vi inte tända så ofta. Fast jag tänder nog gärna nåt ändå trots att det inte är så mörkt längre.
    Socker försöker jag också minska ner på och det går sådär. Ibland bättre och ibland är det svårare.
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Nästa vecka åker jag till mitt älskade Ångermanland!
    Hoppas att det är lite vårigt där så jag kan ta mig till stugorna och säga hej till mitt paradis.

    Jag har sett den...Gav mig en riktig tankeställare!
    Hur mår Blåöga?
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  4. Ja socker skulle man behöva minska ner rejält på, men det är så himla svårt... =/ Har inte sett filmen, men skulle nog göra det...

    SV: Skoj att du ville ha mig med, skall försöka göra intressanta inlägg att dela med mig utav... =)

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  5. Härligt att gå mot ljusare tider. Här i Östergötland har vi haft 13 plusgrader och för första gången suttit ute i solen en stund.

    Önskar dig en finfin onsdagskväll !
    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
  6. Smide gillar jag skarpt. Socker har vi inte ens hemma (pinsamt vid besök), då maken är typ 1 diabetiker och jag avskyr socker.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår hur mycket han betyder den fine Blåöga.
    Det är en enorm sorg när dom blir sjuka och allt det som sker runt omkring.
    En sorg som kanske är svår att förstå för dom som inte har levt med dom där unika fyrbenta vännerna.
    Klart att det tar på de själsliga krafterna.
    Vi fortsätter att hålla tummar och tassar, för Blåöga och för dig!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Visst är det hemskt hur mycket socker det finns. Men kan man minska en del är det bra tycker jag. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset. Jag ska absolut se filmen. Dottern fick diabetes typ 1 när hon var 10 år och kolhydrater och socker är en vardag för oss som ständigt bearbetas. Innehållsförteckningar kan ibland utantill och det där med tillsatt socker, är skrämmande.
    /P

    SvaraRadera
  10. Jag har sett sockerfilmen och visst är det skrämmande hur mycket socker som tillsätts i all vår mat?!? Det är inte lätt att hitta något i butiken som inte har tillsatt socker så de där 20% stämmer säkert minst lika bra här i Sverige tyvärr.....
    Kram ♥

    SvaraRadera
  11. Ja, det är skrämmande. Vi äter extremt sällan halvfabrikat, men det blir mer socker än vad vi borde äta i alla fall. Man borde ta bort det helt, med tanke på att det är så dåligt för kroppen på alla sätt och vis, inklusive att det är cancerframkallande. Och apropå socker kom mina föräldrar förbi nu på förmiddagen för att hämta en tupp. Då fikade vi och jag bjöd på kokosmazariner med hallon, persikor och pistaschnötter. Till och med pappa, som har svårt att ta bort sockret, gillade dem. Så det går att bjuda på gott fika, det gäller bara att tänka i nya banor. Receptet finns här, kan rekommenderas :) Ha en fin dag!

    http://justnujusthar.com/2016/02/07/kokosmazariner-med-hallon-persikor-och-pistaschnotter/

    SvaraRadera
  12. Jag undviker socker så mycket jag kan men idag åt jag lite godis. Och jag ångrar mig gruvligt!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Jag såg också på den dokumentären och gillade den skarpt både i sitt budskap och i sitt humoristiska framställningssätt. Vi äter varken halvfabrikat eller färdiga såser o dyl, så vi får inte i oss något "passivt socker", men däremot gillar jag kakor och godis. =D Kram

    SvaraRadera
  14. Skrämmande att det finns så mycket socker i vår mat.

    SvaraRadera
  15. Underbar att vi går mot ljusare tider... :)
    Ha en skön fredagskväll och helg.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  16. Ja, det är hemskt vad mycket dolt socker det finns i produkter man inte tror innehåller något alls!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  17. Jag tror inte att vi har fullt så mycket sockerprodukter, men absolut långt fler än vi behöver. Dock kan det uppenbarligen finnas socker i produkter där man inte anar det - som i Liptons gröna tepåsar! De behövde visst inte ens deklarera sockret!
    Jag såg filmen, den är väldigt bra, och hoppas att fler gör det.

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥