måndag 28 mars 2016

Tacksamhet - Annandag Påsk

Ibland kan jag känna tacksamheten välla över en. Det finns så mycket att vara tacksam för. Som de där vännerna som man har känt hela livet. De där som mer är en del av familjen. Vänner som jag alltid tillbringar min påsk tillsammans med. Och andra tillfällen också.


Ju äldre jag blir desto mer förstår jag hur värdefullt den där gamla vänskapen är. Vänskap som liknar stenar som rullat i samma grusbädd. Nötta och slipade kanter som faller så fint mot varandra. Som det har varit i flera generationer.


Idag är det sista dagen på påsken. I morgon blir det kurs och ett frissabesök. Känns bra att få håret snyggat i kanterna när känslan av vår infunnit sig. Ett annat vårtecken är grillmiddagar. Igår blev det en av mina absoluta favoriträtter - helgrillad älgfilé. Måste erkänna att det är inte många kötträtter som slår det. För mig också närproducerat och ekologiskt.


Som du märker är jag inte riktigt lika duktig på att uppdatera här på bloggen. Ibland känns det som om det är dags för en bloggpaus. Inspirationen att skriva har liksom sinat. Samtidigt har jag bestämt mig för att fortsätta även om jag inte uppdaterar riktigt lika ofta som tidigare. Orsaken har varit min kära Blåöga, men också en annan längtan jag hoppas att någon gång kunna berätta om.


Idag är det måndag och dags för Evas tacksamhetsutmaning. Några av förra veckans ljusglimtar är;
Sommartid
Att Blåögas två nya mediciner fungerar ihop med de gamla
Vänskap
Min livskärlek
Mina fina unga vuxna
Väntan och längtan
Det kreativa att skapa med kameran
Blomsterlökar
Närproducerad mat
Påskledighet

19 kommentarer:

  1. Känner så jag mé även om sorgen gripit tag i mig & värker i hjärtat....
    Låter härligt med Blåöga & livet ditt Irl lev det njut & ta vara på varje stund bloggen finns ju kvar liksom vi läsare!

    Hoppas din längtan går i uppfyllelse vännen!
    /Kram finaste denna soliga dag ♡ ...

    SvaraRadera
  2. Ibland finns det annat som lockar och pockar och bloggandet känns inte på topp - och då är det väl ok att gör en paus. Det ska väl vara roligt att blogga? :) Förstå mig rätt - det skulle bli tomt om du tog en paus, men väldigt, väldigt förståeligt och ok :)
    Fina rader av tacksamhet - rader som gör min egen lista längre, mentalt :) Tack för det!
    Önskar dig en fin start på nya veckan. Frissan ja - där skulle jag behöva boka tid (även om det, i mitt fall är barberaren ;) ha är bättre på mitt korta hår)!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så härligt att höra om dina fina vänskapsband. Det är verkligen guld värt.
    Jag tänker att lusten att blogga kan gå upp och ned och det är onödigt att tvinga sig själv att uppdatera med ett visst intervall "bara för att det skall vara så". Ibland behöver man hämta andan, ta ett steg tillbaka och se vad som händer. Vi läsare finns kvar...
    Massa kramar

    SvaraRadera
  4. Gamla vänner är guld värt och de är svåra att ersätta. Jag tycker inte man behöver uppdatera på bestämda tider, utan det är enklare att uppdatera när man har något att skriva om. En paus lite då och då kan bara kännas bra för då blir man mer motiverad sen. Så är det i varje fall för mig.

    SvaraRadera
  5. Fina saker att vara tacksam för! Och håller med de andra, man bloggar när man har lust och inte för att man måste uppdatera! Själv är jag ganska inaktiv just nu men brukar delta i "Guess what", då blir det i alla fall ett inlägg i veckan!
    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
  6. Fin liknelse med stenarna och gamla vänner, så är det och jag är också djupt tacksam över mina!

    SvaraRadera
  7. Tid och inspiration att blogga saknas ibland men jag gillar att blogga och jag gillar mina bloggvänner. Försöker att göra ett inlägg per vecka, det får räcka. Du vet väl att man bloggar när man kan!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Goda vänner är så fint att ha! Vad gjorde man utan dem?
    Att blogga ska inte vara ett tvång, och nog kan man väl göra en paus när man känner att inspirationen tryter. Mina inlägg blir ibland bara en gång per vecka och ibland oftare, men det får bli som det blir. Tiden och lusten räcker inte alltid till och så är det ju ibland med det mesta i livet.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  9. Säger som de andra vad gäller att blogga och som sagt dina bloggvänner finns kvar och jag med. Ibland går det att bara dra ner på bloggandet och kommenterandet på andras bloggar och ta en liten "time-out".
    I vintras kändes det tungt men nu lite bättre men man vet aldrig när känslan kommer att nu måste jag pausa lite.
    Men hoppas du får din dröm uppfylld. Jag håller tummarna för det.
    Önskar dig en ny fin vecka och ta hand om dig och dina små vovvar, särskilt Blåöga >3

    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
  10. Säger bara helgrillad älgfilé - nå't jag skulle kunna döda för. Har faktiskt aldrig ätit det, men eftersom jag gillar viltkött så låter filén som en delikatess.

    Tyvärr är det fler bloggare som verkar har tappat inspirationen att blogga. Himla synd tycker jag. Att blogga ska vara roligt och inte kännas som ett måste, då är det absolut inte skoj!

    Hoppas iaf att du fortsätter med att skriva om dina erfarenheter!

    SvaraRadera
  11. Visst finns det gånger man tänker vad ska jag fota och skriva om nu. Men på nåt sätt känns det lite som de brevvännerna man hade förr. Riktigt mysigt. Hoppas du finns kvar. Jag gillar dig och dina inlägg. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Den där känslan av tacksamhet,känner jag också. Idag har vi suttit ute och ätit, solen sken och det kändes gott. Inget märkvärdigt men ändå så mycket mer än många andra har.

    Det som driver mej blogg och instagram är att jag tycker om att fota, det blir som min meditation och en sorts dagbok.

    Kram och ha en bra vecka, vad skönt att gå till frissan

    SvaraRadera
  13. Grillad älgfilé. . . där satte du en femetta. Sånt händer ju här med ibland. Tänker ofta på hur tacksamma vi kan vara som får vårt kött direkt från skogen.Och grönsaker och potatis från trädgården. Kanske inte hela året , men en god del.
    Man ska naturligtvis blogga i den omfattning man har lust till. Jag var mycket flitigare förr men nu blir det istället mer innehåll och inte så ofta. Det är ju roligt att skriva och blir som en dagbok för en själv.
    Ny vecka med nya upplevelser. Härligt. Kram Eva

    SvaraRadera

  14. Gamla vänner som hängt med en genom livet är guld värda. Förstår din tacksamhet till detta.
    Vi bloggare kanske blir lite förblindade och kör på mer än vi både har tid och ork med. Då blir det liksom stopp vid tangenterna.
    Svårt det där för Bloggvännerna ger så mycket glädje och energi, goda skratt. Stor kram till dig. ❤

    SvaraRadera

  15. Gamla vänner som hängt med en genom livet är guld värda. Förstår din tacksamhet till detta.
    Vi bloggare kanske blir lite förblindade och kör på mer än vi både har tid och ork med. Då blir det liksom stopp vid tangenterna.
    Svårt det där för Bloggvännerna ger så mycket glädje och energi, goda skratt. Stor kram till dig. ❤

    SvaraRadera
  16. Fin tacksamhetslista, och din beskrivning om dina vänner är klockren. Så känns gamla vänner.

    Det går väl upp och när för de flesta som bloggar. Ibland så tappar man inspiriationen. Men man kan inte vara kreativ för jämnan. Man måste vila och ladda ibland åxo. Skriva ska vara kul.

    Ha det så gott och kram.

    SvaraRadera
  17. Vilket fint inlägg Helena. Visst är det så,ofta kommer den där känslan av tacksamhet över mig också. Tacksamhet för så mycket. Och det tror jag är väldigt bra att tänka på ibland.

    Kramar Anncathrine
    Ps. Har du Instagram? Vad heter du där isåfall?

    SvaraRadera
  18. Att kunna känna tacksamhet är fint!

    SvaraRadera
  19. Du skriver alltid så fina kloka inlägg och dina bilder är fantastiska så jag hoppas verkligen att du inte slutar helt utan skriver lite mindre ofta bara. Samtidigt är det viktigt att bara skriva om och när man känner för det. Får inte bli något tvång. Jag är väldigt sporadisk med min blogg, ibland flera inlägg i rad, ibland mååånga dagar emellan.
    Ja visst är det härligt med de där äkta och nära vännerna! Bland det bästa som finns faktiskt!! Stor kram till dig!

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥