måndag 21 mars 2016

Vårdagjämning och tacksamhet

I går kl 05.30 så passerade jorden gränsen och ljuset vinner över mörkret. Vad pratar jag nu om? Jo, vårdagjämning som inföll precis kl 05.30 igår morse. Det innebär att fram till midsommar blir dagarna bara längre och längre. Så ljuvligt underbart! Här på Tv4 Nyheterna gjorde de igår en fin beskrivning hur vårdagjämningen fungerar.

Mysfarbrorns tassar med en tulpan

Och visst är det vår i luften. Fåglarna kvittrar, solen både skiner och värmer och mellan varven kommer det snö. Aprilväder i mars. Sedan februari har jag köpt en bukett blommor varje vecka. När buketten börjat vissna har jag använd blommorna för att göra fotostilleben. En del för att använda i instagram utmaningen #fotoutmaningenmars2016 som jag hoppat på. Jag har varit lite frånvarande från bloggen och det beror framförallt på att mitt stora fokus är på Blåöga och hans mående. I måndags, för en vecka sedan, sattes hjärtmedicin nummer två in. 


Idag är det måndag och dags för Evas tacksamhetsutmaning. Ett fint sätt att lyfta några av de gångna veckans ljusglimtar. Jag brukar skriva tio punkter varje vecka. Några av förra veckans ljusglimtar är;

Hjärtmedicin till hundar
Färska blommor på bordet
Trevlig lördagsmiddag
Vårljuset - som också visar att fönstren behöver putsas ;-)
Takdropp
Telefonsamtal med längtan och väntan
Hemmagjord kycklingkebab 
Schackturnering här hemma
Ett sms
Fina arbetskamrater

28 kommentarer:

  1. Åååååååh.underbart bara Älskar Mysfarbrorns goa tassar ♡ ...
    /Kraaaam & Puss på tassen!

    SvaraRadera
  2. Gosig bild på tassarna du tagit! Vem vill inte mysa med dom?!
    Så härligt med en ny blomma varje vecka, det är härligt med färska blommor!
    Ha nu en fin vecka och jag håller som vanligt tummarna för Blåöga!
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  3. Äntligen kommer våren ❤️ Underbara bilder och hoppas att han mår bättre ...
    Älskar bilden med tulpan och mysiga tassar :)
    Fin lista med bra saker fastnade för EttSms och takdropp !!! Äntligen är våren här ❤️
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas medicinen fungerar, det är väldigt jobbigt när de små blir sjuka. Vackra bilder och fin lista. Hoppas du får en fin vecka :)

    SvaraRadera
  5. Håller med...bilden med tassarna och tulpanerna var underbar!
    Ja nu är ljuset och solen det stora glädjeämnet som hjälper till att hålla modet uppe. För din del allt med stackars Blåöga och jag med axeleländet.
    Ha det fint i vårsolen!
    Kram / RosMarie

    SvaraRadera
  6. Fina bilder!
    Ja, nu blir et bara ljusare och ljusare och allt känns så mycket lättare när denna årstid infaller, snart är det sommar :D

    SvaraRadera
  7. Jag har undrat så hur det har gått för lilla Blåöga. Hoppas verkligen att andra hjärtmedicinen kan vara till hjälp. Jag känner verkligen med dig.
    Massa kramar

    SvaraRadera
  8. Ler lite extra när du skriver om fönster som behöver putsas - igenkänningen är stor! :)
    Fina rader i din lista!
    Önskar dig en fin Stilla Vecka!

    SvaraRadera
  9. Så bra att det finns medicin också för hundar!
    Hur gick det i schackturneringen?
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en här hos mig som aldrig förlorat och det är inte jag... ;-)

      Radera
  10. Hur kan man ha så söta tassar???!

    Jag älskar att ljuset är tillbaka.
    Det här skira ljuset är min absoluta favorit.

    Kram och en extra klapp till blåöga!

    SvaraRadera
  11. Hoppas verkligen att medicinen hjälper Blåöga!
    Det bästa med våren är ljuset som återvänder, i augusti blir jag lite ledsen när kvällarna blir mörka men sedan längre fram älskar jag hösten och njuter av den.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Ja nog är det bra att man även kan medicinera hundar, hoppas han mår bättre!

    SvaraRadera
  13. Vad skönt att det finns mediciner även för hundar! Håller tummarna att han blir bättre!!
    Tulpaner eller andra vårblommor på bordet är så vackert och just vårligt. Och de är ju även fina som vissna :)
    Vi trodde vi skulle få se schackspelande gubbar i badet i Ungern men det fick vi inte...

    SvaraRadera
  14. Håller verkligen tummarna att Blåöga svarar bra på medicinen...

    SvaraRadera
  15. Fin bild med tassarna på tulpanen. Håller tummarna att hjärtmedicinen hjälper. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  16. Godmorgon
    Som du vet gillar jag bilden på vovven
    och tulpanen, så gulligt.
    Och så skönt med ljuset, det känns att
    man blir piggare.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  17. Så fin lista...och hoppas Blåöga blir bra när han får medicin nu.
    Gillar även bilden du visar ;))
    Ha en fin dag, med eller utan sol !
    Kram

    SvaraRadera
  18. Så fin lista...och hoppas Blåöga blir bra när han får medicin nu.
    Gillar även bilden du visar ;))
    Ha en fin dag, med eller utan sol !
    Kram

    SvaraRadera
  19. Visst finns det mycket att vara tacksam för, tur det! Jag håller en tumme för att hundtmedicinen fungerar bra. Ps. Nu finns en länk till receptet på Oreo-tårtan på bloggen! Lite kladdigt, men inte svårt:)!

    SvaraRadera
  20. Håller tummarna för Blåöga!

    SvaraRadera
  21. Jättefint inlägg och jättefin bild. En underbar lista som du är tacksam för. Håller alla tummarna för lilla Blåöga att han får hjälp av sin andra medicin. Puss på honom <3

    Önskar dig en fortsatt fin tisdagskväll !
    Stor kram från Marie

    SvaraRadera
  22. Att det finns hjälp för sjuka djur är jag oxå mycket tacksam för!

    SvaraRadera
  23. Så fin bild på Mysfarbrorns tassar med tulpanen. Har Blåöga blivit sämre? Hoppas att medicinen hjälper honom.
    Skönt att vi kommit förbi vårdagjämningen. Nu går vi mot en fin tid.

    Ha en skön påskhelg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  24. Förstår att du vill ha koll på Blåöga nu, klart du ska! Vårdagjämning är en dag att fira, äntligen...det ska bli fint väder i helgen också, jippi!
    Önskar dig en SKÖN PÅSK...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  25. Jag håller tummarna för att Blåöga mår bättre och att medicinen gör susen. Vilken tur att det finns. Vi har en katt här hemma med epilepsi och tack vare medicin får han ett fint liv. Tacksamhet.

    Njut av våren och ha en riktigt fin påsk!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  26. Många saker att vara tacksam över. Har en katt som ätit hjärtmedicin i tre år och är riktigt piggelin (vilket han inte borde vara) onekligen något att vara tacksam för. Kramar Liza

    SvaraRadera
  27. Man har så mycket att vara tacksam över och borde göra en lista varje dag :)
    Hoppas du får en mysig långfredagskväll och Påskhelg
    Varm Kram Jessica

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥