lördag 30 april 2016

Goda hastkakor

Idag tänkte jag tipsa om ett av mina egna kakrecept. En kaksort som går snabbt att röra ihop och färdig på ca 20 min. Perfekt om man vet att vänner strax kommer på besök och frysen är helt tom.


Det här behöver du;
125 g smält smör
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
2 msk solrosfrön
0,75 dl socker
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel


Blanda samman alla torra ingredienser. Häll sedan över det smälta smöret och rör ihop till deg. Sedan rullar jag ut dem på bakpappersklädd plåt. Grädda ca 5 min på 175-200 grader. Ta sedan ut plåten och tryck till rullarna lite med gaffel. Fortsätt grädda i ca 7 min tills färgen är fin. Medan kaklängderna fortfarande är varma skär jag upp dem i lämpligt stora kakor. Solrosfrön har jag valt i stället för nötter, men för att ändå få en nötkaraktär. Enkelt, snabbt och gott!


Idag har vi strålande väder här i norr. Det känns som om det är den första riktigt fina vårdagen. Passar så bra idag valborgsmässoafton. Nu ska jag sätta mig på bron en stund och njuta av solen. Önskar dig en riktigt fin kväll!

19 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut. Här är det också en fin eftermiddag. Känns som solen vill spricka igenom. Ha en fin Valborg. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Oooops! De enda två ingrdienser jag har hemma är smör och vetemjöl...

    Men för att inte vara en "sötis" gillar jag faktiskt ditt fina bakverk:-)

    SvaraRadera
  3. Tack för recept, här finns aldrig kakor och ibland vill man ha något snabbt!
    Härligt att ni har så fint väder, här regnar det mer och mindre och blåser - traditionellt valborgsväder här på västkusten.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Bra med snabb-bakade kakor till gästerna.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Såg gott ut! Trevlig 1:a Maj!!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  6. Lite som kolakakor fast ändå inte! ;)
    Lika lätt och snabbt gjort.
    Hoppas allt är bra med dig vännen!
    Varmaste kramen. ❤

    SvaraRadera
  7. De där ser verkligen goda ut! Yack för receptet :)
    Önskar dig en fin första maj!

    SvaraRadera
  8. Sådana snabbrecept gillar jag! Tack för det. Solen skiner här hos mig och jag hoppas att maj månad kommer med enbart sol och värme. Kram

    SvaraRadera
  9. Perfekt med snabbt recept vid oväntat besök! Haha, det lät som Gevalia-reklamen det där! ;-)
    Gott, ser det ut i alla fall!
    Ha det fint på första maj-dagen!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Men vilket spännande recept! De måste jag absolut testa!

    Tänk vilket växlade väder vi fick här i Västerbotten! Först snöstorm och sen ett härligt vårväder! Rätt så typiskt den här årstiden och inte minst här uppe!
    Hoppas du får möjlighet att njuta av det vackra vädret!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Sådana här recept är verkligen guld. Perfekt inför kommande helg när det ska fixas i trädgården, vi inte har så mycket tid att vara inne, men gärna vill ha något gott till fikat. Underbart med sol och värme som äntligen tycks ha landat. Hoppas du får många sköna dagar.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset. Det måste absolut provas och jag gillar snabba kakor.
    /P

    SvaraRadera
  13. De låter väldigt goda! Idag gjorde jag hemmagjord after-eight-glass för första gången och den blev lite för god, svårt att bara äta lite... Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  14. Tack för receptet Helena! :) Och för ett kakmonster som mig kommer det garanterat att testas. :)
    Jag hoppas att det fina vårvädret har fortsatt och att du får njuta av sköna stunder i solskenet.

    Ta hand om dig!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Perfekt med snabbakat!
    Ha det så fint
    /Anette

    SvaraRadera
  16. Hastkakor passar mig perfekt! Goda ser dom ut att vara också :)
    Ja det soliga vädret fortsätter och man bara går runt och njuter av allt...visst är det härligt!
    Ha en fin onsdag och kram på dig,
    Titti

    SvaraRadera
  17. Åhhh, tack för det receptet! Låter gott och ser gott ut! Måste absolut provas.

    Fin fortsättning på maj
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  18. Tack för det receptet. Alltid roligt att testa nåt nytt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  19. ♥ Men mums vilka kakor. Vilken tur att jag hittade din blogg. Behöver nått gott till kaffet imorgon. FIN blogg du har.
    Kram Jaja

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥