lördag 16 april 2016

Kall aprildag och lördagscitat

Idag känns det riktigt ruggigt ute. Steg upp riktigt tidigt för att vara lördagsmorgon och tänkte att idag ska jag få mycket gjort utomhus. Regnet i kombination med kyla gör att jag nu funderar mer på att plocka fram täckbyxorna jag lagt undan inför den kommande sommaren.


Nu på förmiddagen tändes ett ljus på bordet. Skönt med värmen som sprider sig från lågan. Det är ett sånt där väder så att jag nästan funderar på att göra en brasa i den öppna spisen. Tittar på pelargonsticklingen som står på köksbordet. Den ser ut att ta sig. 

Pelargonstickling som ser ut att ha växtkraft

De omsatta ynka stackare till pelargoner som såg allt annat än livskraftiga ut efter vinterförvaringen har sakta börjat återfå växtkraft. Några vissnade helt, men de flesta sticklingar som sattes om tar sig. Jag ler inombords då min Dr Westerlunds av gammal sort kommer med storm. I sommar ska jag se till att göra många sticklingar av den som nu är.


Fina Marie har på lördagar en citatutmaning. Idag blir det ett citat från en klok man, Dalai Lama.

When you talk you are only repeting what you already know. But when you listen, you may learn somthing new. /Dalai Lama

19 kommentarer:

  1. Klokt sagt. Och nog blir det pelargoner!!!

    SvaraRadera
  2. Så ljuvligt med tänt ljus ❤️ ...
    & klokt sagt!

    /Kram finaste & ha en alldeles fantastisk helg!

    SvaraRadera
  3. Ett mycket bra citat!
    Jo nog är det ruggigt väder idag. Tog faktiskt på mig långkallingar i morse, tänkte ta en promenad sedan. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Vacker inlägg med dina bilder och funderingar :) Dalai Lama är nästan lika klok som du ;)
    Gillar citatet - vi borde, absolut, lyssna mer än vi pratar!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Nu längtar vi efter sol och värme. Här tittar solen fram ibland genom grå regnmoln.
    Hoppas du får en fin lördag.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ruggigt väder här också. Härligt när man ser att en del man inte trodde skulle överleva ändå visar livsglädje och växtkraft :)
    Ett väldigt klokt citat!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Här är också ruggigt, men det vänder snart.

    Jag tänkte faktiskt på dig när jag klippte ner min DR Westerlund.
    Tack vare ditt tips så fick den stå ute i väder och vind ända till i September och nu kommer den igen!
    Underbart då den är efter mormors planta=))

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  8. Klokt citat och roligt att se dina sticklingar. Jag råkade bryta av en pelargongren och satte den i vatten för att försöka göra en stickling av den. Jisses vad pelargoner skapar rötter snabbt alltså! Här lär det bli minipelargoner snart också. =) Kram

    SvaraRadera
  9. Mja, lustigt väder idag! Sol och regn varannan gång...skönt att kura inne idag. Jag hade också tänkt ha en skön trädgårdsdag men den får vänta lite :)
    Ha en skön lördag...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  10. Här har vi haft duggregn och kyla idag!
    Inte alls trevligt.
    Blir glad när jag läser om dina lyckade sticklingar. De flesta i alla fall.
    Speciellt dr Westerlunds!
    Vi har planerat in en dag i trädgården på kolonin imorgon så jag hoppas det blir bra väder! :)
    Kram fina du!

    SvaraRadera
  11. Grattis till välmående sticklingar! Bra jobbat där!

    Dalai Lama är en väldigt klok och oerhört sympatisk person - åtminstone när man se intervjuer med honom på tv. Så japp, jag gillar citatet skarpt!

    Här var vädret ingen höjdare heller. Men eftersom vi har haft en vecka med nästan bara sol så klagar jag inte... än;-)

    SvaraRadera
  12. Ett riktigt riktigt bra citat du bjuder på. Tack fina ! och tack för din kommentar hos mig om hundar. Visst våra kära vovvar har allt en alldeles särskild plats i våra hjärtan !
    Önskar dig en riktigt trevlig helg och krama vovvarna från mig !

    Kramis från Marie

    SvaraRadera
  13. Det var ett bra citat! Hade också tänkt en utedag men regn och tråkväder gjorde att det blev innestädning. Skönt att det är gjort.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Bra citat !!...vi har varit på dop...hon skötte sej såå bra !!
    Men vädret är inte så bra...rått och lite lätt regn....nu vill vi ha sol och värme eller hur ?
    Kram och trevlig helg!!

    SvaraRadera
  15. Ditt citat är verkligen klokt!
    Vem är Dalai Lama? Läste på Wikipedia att det är den högste ledaren för buddismen som får denna titel. Det har funnits många 14 st Dalai Lamor sen 1300 talet, då namnet användes första gången. Detta var inget jag visste.
    Kram och en fin söndag!
    Karin

    SvaraRadera
  16. Det kommer bli en stor fin pelargon bara
    den får lite sol, hoppas det blir lite
    varmare dagar framöver.
    Fin söndag och kramar/AM

    SvaraRadera
  17. Ett underbart klokt citat ! Människor som haft förmånen att träffa nuvarande Dalai Lama säger att han omger sig med en enorm kraft och lugn ! Det är en av mina drömmar att få möta denna kloka man !!
    Jag blir glad att dina sticklingar tar sig så bra min ser lite ynklig ut växer men tunn :/ vet inte vad jag gör för fel ... För ljust kanske ?!
    Kram till dig bästaste !

    SvaraRadera
  18. Hos mig sken solen inne i mitt hus - jag lät helt enkelt bli att gå ut!

    SvaraRadera
  19. Kloka ord. Det är en konst att kunna lyssna! Roligt att din favoritpelargon verkar ta sig. Mina har också tagit sig jättebra, men jag vet inte vad jag har för sorter :)

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥