måndag 20 juni 2016

Lill-Diesel, fullmåne och årets längsta dag

Var tog hon vägen kanske du undrar? Jo, det kan man verkligen fråga sig. Själv funderar jag massor var dagarna runnit iväg. Hinner inte med det jag trodde jag skulle göra nu när jag är hemma. Men det är med valptiden, som småbarnstiden, tiden springer iväg och man vet knappt vad man gjort. Jag glömmer mellan varje valp hur det är. Sömnbristen är total samtidigt som det är så fascinerande och spännande att man vill ta tillvara på varje sekund.

Lill-Diesel 

Som igår kväll. En övertrött valp som inte vill sova. Ungefär som småbarn som är övertrötta. Det är bara att göra samma sak med en valp. Lyfta upp den i famnen, vagga fram och tillbaka och smånynna. Och så ganska snabbt landade den fina lilla varelse i ro och klamrade sig fast länge innan jag kunde lägga ner honom i korgen. Lill-hjärtat! 

Hundkäx i sommarnatten med fullmåne, foto från ifjol.

Idag är det en verkligen speciell dag på året. Det är årets längsta dag, kortaste natt och samtidigt som det är fullmåne. På SMHI's hemsida har de en bra förklaring med bild hur fenomenet uppkommer med jordaxelns lutning. Fotot ovan är taget i fjol, en sommarnatt då det var fullmåne, Det blir något trolskt över dessa nätter. Dimma som sveper över åkrarna, ljudet av korna som råmar och morkullan som flyger förbi. Jag har ofta svårt att sova dessa nätter. Bara för att det är så fantastiskt vackert. Jag vill liksom ta in varenda sekund, vara precis i  den stunden, känna nattluften mot kinden och titta ut över jordbrukslandskapet. Sommarkänsla! Hoppas du har haft riktigt fina dagar och får en fin midsommar till helgen. Stor kram!

24 kommentarer:

  1. Naw,sötaste Lill - Diesel ❤️ ....
    /Nospuss & Kram på Er!

    SvaraRadera
  2. :) Att ha valp är verkligen som att ha småbarn! Lika tröttande och lika mysigt! Gott att du njuter av det och inte sitter är och bloggar bort dagarna ;) SÅ söt han är!

    SvaraRadera
  3. Så underbart med valptiden. Det är något visst. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Bedårande valp och vacker sommarnattbild! Jag önskar att min egen energi kunde komma tillbaka så att jag orkade fotografera mer! Det gör den, det vet jag. Njut av tiden, bloggen finns ju alltid kvar!

    SvaraRadera
  5. Tack för infon. Trodde att det imorgon var årets längsta dag. Spelar iofs ingen roll här, då det är molningt här, men ändå.

    Ja skaffar man en bebis "sen" så är det bara att stå ut om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen har du helt rätt om sommarsolståndet. Det var i natt kl 00.34. Alltså den 21/6 och inte den 20/6. :-)

      Radera
  6. Vilken sötnos! Hi hi förstår att det är mycket med en liten valp, tycker min gamla katt tar tid hihi! Åhh är det fullmåne, ja då blir det några sömnlösa nätter då, slår aldrig fel...
    Önskar dig en skön midsommarvecka, kram!
    Titti

    SvaraRadera
  7. Ljuvligt söt valp! Sen är det verkligen märkligt i vilket rasande tempo dagarna passerar. Tänker att någon gång borde ju tiden stanna upp i alla fall lite. Kramar Liza

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder !! Och du milde så söt valp. Ja du har rätt....valptiden är krävande men sååå rolig.
    Ha en skön midsommar önskar Eva

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar valp. Jag minns precis som du säger, det är med valpar som med småbarn - underbart. Sköt om dig
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Han är ju bara för söt den där lille :)
    Tack för dina fina ord, jag önskar dock att det var i min trädgård jag har de där fina sakerna, men det är det inte. Det kan nog vara så att de fina blå sakerna går att köpa det kollade jag inte när jag var där...men jag kommer besöka stället fler gånger då det är ett trevligt ställe hemma på en gård som bakar och man får handla bröd, grönsaker och en del andra ätbara och icke ätbara saker. Man lägger pengarna bara i en låda. Vi köper ibland med oss lite godsaker om vi har vägarna förbi för en dagsutflykt eller så :)
    Ha en fin midsommar!
    Kram AK

    SvaraRadera
  11. Vilken sötnos och han sitter verkligen framför vacker natur och fotot på hundkexet och din beskrivning av våra vackra sommarnätter känner jag in och håller med. Kram

    SvaraRadera
  12. Som jag njuter av dina bilder och kan nästan höra morkullan tjoa till i flykten.
    Underbaraste valpen!

    Önskar trevlig midsommar
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Det där med valpar är fachinerande. Hur kan man förtränga något sådant? Natt-pass, dag-kiss och alla dessa passningar efter lek, sov och mat.
    Vi passerade det ganska nyligen så vi minns ännu.
    /P

    SvaraRadera
  14. Ååååååååh, han är så söt att jag bara smälter! <3<3 Det är riktigt mycket jobb med dem som valpar men de är ju så hjärtknipande gulliga att det inte spelar någon roll.
    Hoppas er midsommar blir riktigt fin! Kram

    SvaraRadera
  15. Glad midsommar :) Livad lär den ju bli, med så många fyrbenta omkring er! Härligt!

    SvaraRadera
  16. Hoppas du har en fin midsommarhelg :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  17. Jag förstår att du har fullt upp och att det är kärt besvär med en sådan liten goding! Han är ju helt underbar!
    Ha en fin söndag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder! Och vilken liten sötnos.. ♥

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  19. Det är en ljuvlig tid kring midsommar med nätter som aldrig blir helt mörka. Och därför också en bra tid, gissar jag, för valpbestyr. Det blir liksom lättare att finna energi och gnugga sömn ur ögonen de gånger det krävs. Å´ så fullmåne i sommarnatten - det blir nästan lite trolskt.
    Ha det riktigt gott!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  20. Ljuvliga bilder! Förstår att du har fullt upp, men det låter väldigt mysigt!! Ska åka och gosa med lilla barnbarnet på eftermiddan, lika mysigt det.
    Jag känner också att jag inte riktigt hinner med bloggvärlden som jag skulle vilja. Under åren jag bloggat har jag ju fastnat hos vissa och vill läsa och kommentera. Men att gå in på 20-talet bloggar var och varannan dag tar mycket tid... Får passa på de dagar det regnar :) För vill absolut inte släppa bloggvännerna.
    Förstår att du saknar dina föräldrar mycket! Ens föräldrar har ju alltid funnits där. Jag har båda mina kvar men min man förlorade sina med bara 1,5 års mellanrum. Det tog hårt på honom. Ja på oss alla. Hans mor var en fantastisk kvinna. Hans far var speciell och inte alltid så trevlig, men även om jag inte sörjde honom personligen gjorde det ont att se min man ledsen.
    Önskar dig en härlig fortsättning på veckan! Kram

    SvaraRadera
  21. Han är så otroligt söt lilla Diesel!
    Hoppas ni hade en riktigt fin midsommar!
    Varmaste kramen! ❤

    SvaraRadera
  22. Vackra bilder:)
    Ha det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera

Så roligt att du är här och tack för att du lämnar en fin hälsning! Jag önskar dig en underbar dag! ♥